St. FIFA

Fortapte sjeler. Den ene gangen jeg prøvde å komme inn i Peterskirken ble jeg stoppet fordi jeg hadde på meg kortbukser. Bare knær duger ikke for Paven eller hans beskyttere. Om pavekirken syns slike som meg reklamerer for en annen gud eller ikke veit jeg ikke. Denne dagen gikk de uansett glipp av muligheten for å frelse en fortapt sjel. Nå lurer jeg på om holdningene og strategene til St. Peter har fått jobb i FIFA. FIFA har også eget klespoliti for å unngå at glade supportere skal skjende sjelefrendene sine.

Alkoholens pris. Under kampen mellom Danmark og Nederland ble 36 oransjekledde damer kastet ut av stadion fordi de reklamerte for det nederlandske ølet Bavaria, og to av dem ble arrestert og gitt en bot på 1300 dollar. Slik bakholdsmarkedsføring strider mot FIFAs regler for markedsføring. Hendelsen har ført til diplomatisk floke mellom FIFA, Nederland og Sør-Afrika. Den nederlandske utenriksministeren har kalt arrestasjonen en uhensiktsmessig reaksjon og den sørafrikanske ambassadøren til Nederland har fått beskjed om hvor skapet skal stå. Som vi vet fører alkohol ofte til bråk…

Store summer. Under fotball-VM har FIFA innført eksklusive soner for markedsføring. I disse sonene er det ikke lov for andre enn FIFAs sponsorer å reklamere. Budweiser som sponser fotball-VM var ikke særlig glad for Bavarias stunt. Derfor griper FIFA inn. Den tøffeste kampen mellom sponsorer og ikke sponsorer har i mange år vært mellom Adidas og Nike. Adidas er FIFAs sponsor, NIKE driver geriljakrig mot etablissementet. Siste stunt fra NIKE skjedde rett før fotball-VM da de etablerte et eget fotballakademi i Soweto. Det er store penger på spill for FIFA og dets sponsorer. FIFA tjener ca. 1.2 milliarder dollar på de faste sponsorene og Adidas selger for ca ca. 1.8 milliarder dollar bare i år – et godt salgstall mye takket være fotball-VM. En ettårsavtale med FIFA koster mellom 20 og 30 millioner dollar og en åtteårskontrakt koster mellom 250 og 300 millioner dollar. Og for å få mest mulig ut av avtalen er det viktig at alle konkurrenter og andre som man ikke liker holder seg unna.

FIFA en politisk organisasjon? Tidligere i år nektet FIFA iranske fotballjenter å spille i hijab og under fotball-VM har FIFA forbudt spillere å markere sitt forhold til Jesus. Samtidig tillater FIFA at spillere har på seg svarte sørgebånd og til ett minutts stillhet når man ønsker å hedre noen som har gått bort. Regelboka til FIFA begynner å bli omfattende og det kan se ut som den kan virke mot sin hensikt. Utgangspunktet til FIFA er at den skal være politisk nøytral, men med sine regler om politikk og markedsføring skaper den politiske konflikter og framstår selv som en politisk organisasjon med (sær)egne standpunkter.

Med buksene nede. Det er ikke første gang Bavaria steller til bråk for FIFA under et fotball-VM. I 2006 ble flere hundre nederlandske supportere bedt om å ta av seg sine oransje lederhosen. De måtte se kampen mellom Nederland og Elfenbenskysten i bare underbuksa. Her skiller FIFA og Pavekirken seg: FIFA vil heller at tilskuerne skal sitte i underbuksa enn å ha på seg klær som skader deres sponsorer, mens Pavekirken – som det siste året bokstavelig talt er tatt med buksene nede – vil at folk skal ha på seg mest mulig når de skal tre inn i deres helligdom. Begge strategier er brensel for tvilere!