Se, jeg er på kamp!

Irritasjon. Noen ganger lar jeg meg irritere over at folk jeg er sammen med på fotballkamp bruker mer tid på å MMSe bilder av seg selv fra kampen eller over at de er mer opptatt av å fortelle venner rundt om i verden hva de er med på enn å se på det som foregår ute på gressmatta. Jeg er sikker på at andre også lar seg irritere av meg når jeg gjør det samme. Mer irritasjon er i vente!

Din egen redaktør. Takket være FanCam – et 360-graders HD-kamera med fem milliarder pixler – kan du nå få bilder av deg selv på kamper du er på og sende det ut til venner og kjente via sosiale medier, både på direkten og i retrospekt. Dine venner kan klikke seg inn på kampen og se hvor du sitter og kontrollere at du ikke har skrytt på deg en kamp. Du trenger med andre ord ikke lenger å se lengselsfullt opp på stadionskjermen for å se om kameramannen fanger deg opp i håp om at de hjemme skal se deg på tv. Nå kan du bli din egen tv-redigerer og redigere deg inn på kampene du er på!

Kommersiell nyvinning. Dette er ikke bare teknologi for PR-kåte stadionbesøkere. Dette kan også bli en gullgruve for annonsører og sponsorer, og det kan åpne opp et helt nytt marked for salg av supporterutstyr. Hver gang du klikker deg inn på linken som fører andre til ditt sete på stadion kan du få se en liten reklamesnutt eller en reklameplakat. Dette åpner muligheten for svært målrettede reklamekampanjer. Enten reklamekampanjer som er skreddersydd idretten som du bivåner eller målgruppa annonsørene mener klikker seg inn på din profil. Det åpner også opp for en ekstrem differensiering av salg av supporterutstyr. Musematter, askebegre, nøkkelringer, supporterskjerf og drakter med bilde av deg på kan lages etter hver enkelt kamp du har vært på. Hvor mange fine julegaver blir ikke det?

Allerede i bruk. I England har allerede Manchester City tatt teknologien i bruk. Sammen med hovedsponsorene Etihad bruker de denne teknologien for å skape mer oppmerksomhet om og kunder til Etihad. Første kamp Manchester City tok denne teknologien i bruk var 22. januar 2012 i kampen mot Tottenham. Under og etter denne kampen fikk FanCam 180.000 unike klikk. Kampen hadde ca 40.000 tilskuere… Rugby-VM i New Zealand i 2011 brukte den samme teknologien, det samme har Real Madrid gjort på Santiago Bernabeu. Teknologien har i en god stund blitt brukt i amerikansk college- og profesjonell idrett. Sist ute var sluttspillet i college-basket. Se et eksempel på det her.

Mer irritasjon? Det siste året har EUs datalagringsdirektiv (DLD) blitt heftig debattert. Hadde DLD hatt en FanCam-applikasjon kan det hende flere hadde støttet direktivet. Det som er sikkert er at publikum blir en viktigere del av idrettsarrangementer med denne typen teknologi og at det er stort potensial for mer irritasjon over folk som er mer opptatt av AT de er på kamp enn HVILKEN kamp de er på!