Reklame til besvær?

Unibet og Canal 9. Samme uke som Kulturministeren la fram en ny idrettsmelding der hun lovte idretten mer penger gjennom en endring av tippenøkkelen (en økning stipulert til ca 600 millioner kroner) sitter landslagssjef Egil Drillo Olsen og toppfotballsjef Nils Johan Semb i Canal 9s EM-studio og analyserer EM-kamper. Sendingene blir pepret med reklame for det utenlandske spillselskapet Unibet – frontet av tidligere landslagspiller Ronny Johnsen. Er Fotballforbundets representasjon i disse sendingene med på å undergrave den økte tilliten idretten har fått av norske myndigheter gjennom den nye tippenøkkelen? Og er dette starten på slutten for Fotballforbundets samarbeid med Norsk Tipping?

Omstridt medieavtale. Det vakte stort oppstuss for nøyaktig ett år siden da det ble kjent at Canal+ hadde kjøpt rettighetene til 6 av 8 tippeligakamper, fra 2013. De var to ting ved denne avtalen som skapte debatt: den ble solgt til Canal+ uten budrunde og rettighetene ble solgt til en kanal som reklamerte for konkurrenter til Norsk Tipping. Det siste fikk Norsk Tipping til å reagere og de vurderer nå om de fortsatt vil betale for Tippeligaen. Canal+ i Norge forsikret for ett år siden at det ikke skulle vises sponsorplakater eller reklame for andre enn partnerne til Fotballforbundet. Canal 9 er Canal+s reklamefinansierte gratiskanal og er blant annet opprettet med tanke på norsk fotball i 2013. Og her viser de reklame som strider med norsk spillpolitikk (enerettsmodellen) – en politikk som tar sikte på å styrke norsk idrett. Også norsk fotball.
Mest mulig penger. Medieavtalene Fotballforbundet inngår er langt mer innbringende for norsk toppfotball enn inntektene de får gjennom en endret tippenøkkel. På den måten blir ikke internasjonale spillselskaper noen trussel for denne delen av norsk idrett. Snarere tvert i mot – økte reklamerettigheter på kanalene som sender norsk fotball vil sannsynligvis gi enda mer penger i kassa til Fotballforbundet. Spørsmålet er om fotballen er i ferd med å koble seg fra resten av norsk idrett og samtidig bidrar til å undergrave inntektsgrunnlaget for dem de forlater.
Brudd? Drillo leverte i sin tid eksperttips til spillselskapet Expekt. Det var ikke uproblematisk da han skulle re-ansettes som landslagstrener. Nå sitter han og Semb i tv-studio som finansieres av et internasjonalt spillselskap. Er Semb og Drillos opptreden på Canal 9 et signal om at Fotballforbundet vender Norsk Tipping ryggen eller er dette noe fotballen, Norsk Tipping og resten av norsk idrett kan leve med? Og hva mener Kulturministeren?