Framtidige OL-sendinger: åpent, men ikke gratis

Etter at det ble kjent at Discovery og Eurosport hadde kjøpt medierettighetene til OL i 2018, 2020, 2022 og 2024 har jeg blitt ringt opp av mange journalister som spør om forskjellige aspekter ved denne avtalen. Her er noen presiseringer.
Ikke gratis. Flere har spurt meg om det betyr at OL-sendingene ikke blir gratis lenger. Det er en gammeldags problemstilling. Selv ikke sendingene fra NRK er gratis, du betaler tv-lisens og hvis NRK får dyre tv-rettigheter så går det enten utover annet sendetilbud eller i verste fall økt tv-lisens. Også for NRK har det en pris å sende dyre programmer.
At Discovery og Eurosport får rettighetene til OL betyr at de får gode forhandlingskort hos kabelselskapene som de forhandler med. Da TV2 fikk Premier League-rettighetene forrige gang fikk de bedre forhandlingskort overfor kabelselskapene som måtte betale en høyere pris for TV2 og for å få sende Premier League. Når kabelselskapene må betale mer for å holde Discovery og Eurosport havner regningen til syvende og sist hos forbrukerne. Det er eller har aldri vært gratis å se på OL.
IOC krever god tilgang til viktige øvelser. Det er forskjell på at noe er gratis og at det er god tilgang. Når IOC selger rettigheter til OL krever de at 200 timer fra sommer OL og 100 timer fra vinter-OL skal gå på åpne kanaler med stor rekkevidde og at sendingene skal inneholde de viktigste nasjonale øvelsene.
Dette har Discovery og Eurosport forpliktet seg til og den første jobben de må gjøre nå er å sørge for at kanaldistributørene (via kabelselskaper, fiber, digitalt bakkenett og satelitt) dekker behovet til norske OL-entusiaster både når det gjelder innhold og rekkevidde. Jeg regner med at forhandlingene med distributørene starter med en gang.
Norsk myndigheter krever full tilgang til alt. Norske myndigheter har i tillegg laget en liste – Listed Events – som sier hvilke idrettsbegivenheter som skal gå på åpne allmennkringkastingskanaler. På den lista er vinter-OL og sommer-OL. Lista ble laget av denne forrige regjeringen og har fått støtte av regjeringen som sitter nå, og den er testet i EFTAs kontrollorgan ESA. FIFA gikk til sak mot Norge fordi Norge listet alle fotballkampene i fotball-VM opp som viktige for nasjonen, men tapte. Derfor vil de fleste nordmenn få med seg vinter-OL på åpne tv-kanaler.

Alkoholreklame? Det mest mediepolitisk interessante er om de nye OL-rettighetshaverne vil følge norsk lov når det gjelder tv-reklame. I dag er det lov å sende 12 minutter reklame per sendte time. Discovery har til nå omgått norske reklameregler – blant annet ved å sende internasjonale bettingreklamer – fordi de sender fra utlandet. Spørsmålet er om de kommer til å sprenge 12-minuttersregelen og/eller sende reklame som ellers ikke er lov i Norge. Alkohol, for eksempel?