Twitter som slagmark for sportssendinger

Fotballnerden med respekt for seg selv tar mobilopptak av hendelser de ser under kamper de ser på tv og legger det ut på Twitter. Kun for å vise seg fram. Når blir disse bedt om å skru av strømmen?
Twitterkonto som legger ut klipp fra tvskjermen.

Snylting. Twitter har blitt et slags Anslagstavlan for fotballnerder. Men også store aktører uten tv-rettigheter kan bruke Twitter for å sende highlights fra kamper de ikke har rettigheter til. De kan simpelthen sitte i åpne kontorlandskap og legge ut egne mobilklipp på Twitter. Til glede for alle som ikke har tilgang til dyre tv-abonnementer og som ivrig bruker Twitter, men til sterk protest fra dem som har kjøpt rettigheter i dyre dommer.

Når får vi den første konflikten i Norge på dette området?
Astronomiske summer. I disse dager foregår det en sterk posisjonering i mediemarkedet i Norge der sportsrettigheter har en sentral plass. Discovery har kjøpt OL-rettigheter og rettigheter til bøttevis av landskamper, TV2 har kjøpt dyre Premier League-rettigheter, Viasat har Champions League og har akkurat snappet opp Serie A og La Liga og fortsatt ligger Tippeligaen i potten. Alt til astronomiske summer.
Taper penger. Dette må rettighetshaverne tjene inn på en eller flere måter og derfor vil aktører som snylter på disse rettighetene være en sterk provokasjon for disse. Hver gang jeg ser et gratis klipp på alternative plattformer, som for eksempel Twitter, taper rettighetshaverne penger.
NFL til angrep. Denne uka suspenderte Twitter Twitter-kontoene til to anerkjente sportsnettsider etter en klage fra National Football League (NFL). Deadspin (eid av Gawker Media) og SBNation (eid av Vox Media) legger begge ut korte videosnutter av NFL-kamper (og andre idretter) og de ble begge suspendert fordi NFL mener de bryter opphavsretten og dermed ødelegger det kommersielle produktet til NFL. (Deadspins suspensjon er opphevet).
Mer aggressive rettighetshavere. Fenomenet med å legge ut korte klipp fra kamper man ikke har rettigheter til er et gammelt fenomen, men nå ser det ut som rettighetshaverne har blitt mer aggressive i sin kamp mot disse gratispassasjerene. En av grunnene er at de selv ønsker å bruke Twitter som kanal for å vise egne klipp og dermed kommer de i direkte konflikt med de som ikke har betalt for dette. Under fotball-VM i 2014 ble også flere Twitterkontoer stengt fordi rettighetshavere klaget.
Twitter har blitt en ny kamparena for senderettigheter.
LES OGSÅ: Norges fotballforbund bør kaste Michel Platini på båten.

Ikke sjelden ser jeg klipp fra folk jeg følger på Twitter og som ønsker å konkurrere om å være først ute med å vise vakre mål eller hårreisende avgjørelser i kampene de ser på fra sofaen.
Når blir disse bragt til taushet av aktører som TV2, Viasat og Discovery?

%d bloggere liker dette: