Annonsere her
spot_img

Kjøreforbud som olympisk prøvelse

I disse dager overgår støyen fra sinte og frustrerte bilister trafikkstøyen i Oslo. Årsaken er at byrådet i Oslo har innført dieselbilforbud for å redusere forurensingen av bylufta i hovedstaden. Men det er ikke alltid kjøreforbud for bedre luft går etter planen. Det er OL i Beijing i 2008 et eksempel på.

OL i Beijing i 2008 var et kinesisk tiltak for å vise verden at Kina ikke lenger er et utviklingsland, men det ble også et stort miljøeksperiment fordi luftforurensingen i Beijing var svært stor og man forventet at den skulle bli dramatisk verre på kort tid. Grunnen var sterkt voksende økonomi og dermed blant annet økt antall biler på kinesiske veier.

Kinesiske myndigheter er ikke kjent for å bry seg alt for mye om menneskerettigheter, men frykten for at OL i 2008 skulle foregå med munnbind og allergiske reaksjoner innførte de helt nye miljøtiltak som å stenge forurensende fabrikker i bynære områder, flytte forurensende produksjon ut av Beijing og datokjøring for biler (dvs. at hver bil kun hadde lov å kjøre annenhver dag). I etterkant av OL i 2008 innførte 10 kinesiske byer kjøreforbud en dag i uka for alle biler etter malen fra Beijing.

Miljøtiltakene i Beijing hadde umiddelbar effekt og beijingborgerne fikk reinere luft enn noen gang før og OL gikk etter planen. Dette åpnet øynene for mange i Bejing og skapte en forståelse av hva som skal til for å få reinere byluft. Men effekten rant raskt bort og forurensningen har bare blitt verre og verre. Derfor kunne vi se en norsk NRK-korrespondent i Beijing med munnbind for ikke lenge siden. Da Beijing fikk vinter-OL i 2022 på bekostning av Almaty og på grunn av et norsk nei til OL fikk kinesiske myndigheter denne problemstillingen i fanget igjen. Hva skal de gjøre for at lekene ikke blir borte i smog?

Det er gjort flere studier av tiltakene for å få renere luft i Beijing, studier som det kan være verdt å ta i betraktning i den norske debatten om kjøreforbud på dager med luftforurensning utover normalen. Særlig nå som Norge og Kina har blitt venner igjen.

Forbud har som regel umiddelbar effekt, men effekten blir ofte borte når befolkningen oppdager smutthullene eller ikke bryr seg om forbudene lenger.

Da Beijing i forkant av lekene i 2008 testet datokjøring (biler som sluttet på partall fikk kjøre på dager med partall og biler som sluttet på oddetall fikk kjøre på dager med oddetall) økte faktisk bilkjøringen fordi mange som ellers hadde latt bilen stå mente de måtte kjøre på dager de hadde lov(!). Seinere har det vist seg at mange beijingborgere har kjøpt seg to biler med forskjellige nummerskilt. Tilsvarende har vi sett i Oslo der mange som har kjøpt elbil fordi elbilordningen er gunstig, ikke byttet ut fossilbil med elbil, men kjøpt elbil som bil nummer to. Beijing innførte også høye bøter for å kjøre ulovlig, men den økte velstanden i Kina førte til at bilistene tok seg råd til å betale bøtene og dermed ble ikke miljøeffekten som ønsket. Høye parkeringsavgifter har heller ikke virket, bilistene parkerer bare andre steder. Spørsmålet er om 1500 kroner i bot for å kjøre under forbudstida er avskrekkende på folk som mener de ikke har noe annet alternativ enn å kjøre bil til jobb.

Den viktigste lærdommen fra Beijing er kanskje at det er summen av tiltak som fungerer og at for mange unntak eller kun fokus på enkelttiltak ikke fungerer. Det viktigste er at befolkningen merker en positiv forskjell når forbudet inntrer.

Overgår frustrasjonen den oppfattede miljøeffekten er tiltaket mislykket og det vil være vanskeligere å gjenta tiltaket den dagen det virkelig skulle monne. Det er farlig å rope ulv ulv også i miljøpolitikken i hovedstaden.

Slik været er i dag er det kanskje mangel på snø som er den største miljøtrusselen for mange Oslo-borgere, men hvis vi tenker oss fram i tid og leker med tanken om at det var Oslo som fikk OL i 2022 hadde det vært interessant å få svar på følgende spørsmål: hadde Oslo-befolkningen vært mer villig til å godta et dieselforbud i Oslo for å sikre alle turistene et klart og fint Oslo-vær når OL-ilden ble tent?

Journalist og kommentator, Idrettspolitikk.no

Related Articles

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

FØLG OSS

1,307FansLik
3,535FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT