KOMMENTAR: Showkamper er som å pisse i buksa

Dagbladet kunne i går melde at Manchester United kommer til Norway Cup-uka for å spille mot Vålerenga. Tidens Krav hevder at det er Kristiansund BK som får denne muligheten.

VG har fått et kryptisk «kan hende» av den nyansatte og hardt pressede Manchester United-manageren.

Idrettspolitikk.no har vært i kontakt med agenter som arrangerer slike kamper i Norge og de sier at de hele året jobber med MANGE utenlandske klubber for å få til en slik kamp i Norge i sommermåneden og de sier at ingenting er klart ennå.

Hvem bryr seg egentlig?

Dagbladets kommentator mener en kamp mellom Oslos stolthet og de røde djevlene fra Manchester blir tidenes kamp i Norge, i øre og kroner. Og her er vi sakens kjerne: det handler ikke om fotball.

Det handler om at Manchester United (i denne omgang) skal få profilere sitt varemerke til en høy inngangsbillett og at media får dekke begivenheter som klikker best og som gir mest annonsekroner til seg selv.

Solskjær fortjener oppmerksomhet for jobben han har i Manchester United, men stadig flere av oss såkalt nøytrale observatører (hvis det går an?) begynner allerede å få nok av saker som ikke har direkte relevans til den jobben han gjør.

Og nå skal vi i tillegg bli pepret med saker om en kamp som har null – 0 – fotballmessig verdi?

Det er tradisjon i Norge for slike kamper under Norway Cup og det har vært en populær greie for tilreisende Norway Cup-spillere å få se noen av de største stjernene i internasjonal fotball på Ullevaal eller Bislet.

Men de siste årene har ikke disse kampene vært for Hvermansen. Hvis årets kamp blir den kampen i Norge som omsetter for mest penger, så sier det seg selv at medlemmer i en familie fra Steinkjer, Sogndal eller Hammerfest må trekke lodd om hvem som skal få gå på kampen OM de får tak i en billett. Ellers blir det ikke noen tur til Legoland.

Eller de kan se kampen på en tv-kanal som har kjøpt rettighetene til kampen og som på den måten bidrar i kassa til de to lagene som spiller.

Eierne av Manchester United og andre engelske klubber har i flere år blitt kritisert for at de er mer opptatt av penger og inntjening enn av tabellplasseringer. Premier League er verdens rikeste fotballiga, det ser du når Crystal Palace er å se på topp-25 lista over verdens rikeste klubber.

Og når Manchester United blir regnet for verdens rikeste klubb er det nettopp fordi de reiser rundt i alle verdens hjørner og promoterer sitt varemerke. De tjener grovt på treningskamper og showkamper i Asia og på det amerikanske kontinentet.

Og det er dette fenomenet som en eventuelt spinnvill dyr kamp i Oslo denne sommeren er en del av, selv om jeg tror at Manchester United taper penger på en svipptur til Norge. Det må ha noe med Solskjær å gjøre.

En slik kamp har null sportslig verdi og genererer oppmerksomhet den ikke fortjener. Den bidrar til en industri som blir stadig større og som skygger for oppmerksomheten om de kommersielt ødeleggende og faretruende kreftene som styrer fotballen.

Det bidrar pressen til. Det brukes enorme ressurser på saker som mediene skaper selv, samtidig som det ligger et hav av saker der ute som ber om oppmerksomhet. Vi trenger ikke Football Leaks for å bry oss om det som rører seg i fotballens mørke korridorer.

Hadde norske journalister vært tilstede på UEFA-kongressen i Roma tidligere i år og FIFA-kongressen i Moskva i fjor hadde man fått nærkontakt med dem som driver denne businessen og kanskje fått et litt edruelig forhold til hva som driver fotballen framover. Det er i hvert fall ikke showkamper. De gjør det motsatte.

Slike kamper skygger for politikken som ligger bak.

Det samme så vi i fjor da Aftenposten arrangerte 20-årsjubileumskampen mellom Norge og Brasil, for det såkalte miraklet i Marseilles. Meningsløst nok hadde de kalt den Omkampen.

Det skapte mange saker som hadde null journalistisk verdi. Kom ikke å si at det ikke finnes penger til mer kritisk sportsjournalistikk i Norge når man kan sette en hel redaksjon i arbeid for en kamp som i beste fall kan karakteriseres som et AFP-tiltak for avdanka fotballhelter!?

Det paradoksale er at om noen få år så er slike kamper den eneste muligheten norske lag har til å møte lag som Manchester United. Årsaken er at UEFA er i ferd med å gjøre om Champions League-formatet.

Som Idrettspolitikk.no gjennom flere artikler har vist kommer den gjeveste cupturneringen i Europa til å bli et lukket seriesystem fra 2024 der det blir nesten umulig for norske lag å komme seg inn i.

Når det skjer vil vi garantert få se flere slike showkamper i Norge der inngangsbilletten er skyhøy og oppmerksomheten er enorm.

I påskefjellet er det dumt å pisse i buksa for å bli varm. I fotballens verden gir showkamper kortsiktig glede.

LES MER HER: Slik kan Champions League se ut i 2024 – store konsekvenser for norsk fotball

LES MER HER: Forsøk på å tilpasse Champions League til det asiatiske markedet

LES OGSÅ: «Nordmenn bør bare være stolte»

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/