Football Leaks-journalist beskyldes for løgn

I desember 2018 ble det avslørt at en prisbelønnet journalist i tyske Der Spiegel hadde forfalsket en rekke artikler. I slutten av mai i år kom Der Spiegels egne interne granskningsrapport. Den setter en av de sentrale journalistene i Football Leaks i et merkelig lys.

I desember 2018 meddelte Der Spiegel at Claas-Hendrik Relotius hadde skrevet intervjuer med oppdiktede personer og intervjuer med virkelige personer som ikke hadde funnet sted.

Den eneste som hadde kontakt med hackeren

Tilsynelatende er rapporten grundig, men det er én sak som ikke blir omtalt og den dreier seg om en historie om kampfiksing under fotball-VM i 2014 og der Rafael Buschmann står sentralt.

Rafael Buschmann er den eneste journalisten som hadde kontakt med portugiseren Rui Pinto, før Pinto ble avslørt og arrestert, mistenkt for hacking av over 70 millioner dokumenter, i det som er kjent som Football Leaks.

LES MER: Mannen bak Football Leaks: Varsler eller kriminell hacker?

Football Leaks har vært et samarbeidsprosjekt mellom mange mediehus i mange europeiske land.

Avsløringer i Football Leaks har foregått i to omganger og VG har vært en av samarbeidspartnerne til Der Spiegel i den andre omgangen av avsløringene som startet i november 2018.

Koblingen mellom Relotius-saken og Football Leaks

Saken som knytter Relotius-avsløringen til Football Leaks er altså kampen mellom Kamerun og Kroatia i Manaus i 2014.

I etterkant av kampen skrev Rafael Buschmann i Der Spiegel under tittelen «Faule Äpfel» at han i en samtale med den notoriske kampfikseren Wilson Raj Perumal FØR kampen ble fortalt at kampen ville ende 4-0 til Kroatia og at Kamerun ville få en spiller utvist.

Slik gikk det også.

Saken fortsetter under bildet.

Screenshot av Der Spiegel-artikkelen, 30. juni 2014, der Wilson Raj Perumal tilsynelatende skal ha fortalt om kampfiksing av Kamerun-Kroatia før kampen fant sted.

Etter at artikkelen kom ut nektet Perumal – som blant annet har sittet i finsk fengsel og i ungarsk husarrest for kampfiksing – for at han hadde sagt noe om denne kampen til Buschmann i forkant av kampen, men at de hadde hatt kontakt i etterkant av kampen og at Perumal da kun hadde sagt at det var noe mistenkelig med utfallet av kampen.

Engelske Daily Telegraph kunne i den forbindelse vise fram en Messenger-logg som viste at de to hadde kommet inn på kampen ETTER at kampen var spilt.

Saken fortsetter under bildet.

Screenshot av Daily Telegraphs utdrag fra Messenger-korrespondansen mellom Rafael Buschmann og Wilson Raj Perumal.

Anklagene ogs omtalt i norsk presse

VG omtalte kontroversene rundt Perumal og Buschmann i 2014, lenge før Buschmann skulle bli kjent for sin rolle i Football Leaks, og skrev blant annet i artikkelen Tysk storavis i hardt vær etter kampfiksingsanklager:

«Det var i forrige uke at Perumal, som er dømt for kampfiksing en rekke ganger og som er svartelistet av FIFA, ble sitert på følgende i Der Spiegel: «Kroatia slår Kamerun 4-0 og én spiller blir utvist». Ordene skal ha falt i timene før Kroatia slo Kamerun 4-0 og hvor Alex Song ble utvist. 48-åringen fikk med andre ord fullklaff, og begrunnet ifølge avisen sitt forhåndstips med at det i det kamerunske laget finnes syv råtne epler.»

«Ifølge The Telegraph nekter imidlertid Perumal for å ha forutsett kamputfallet. Den beryktede kampfikseren sier dessuten at han ikke har bevis for at noen av Kameruns VM-kamper – som alle endte med tap – skal ha vært fikset.

I en Facebook-samtale mellom Perumal og Der Spiegel-journalisten, som The Telegraph har fått tilgang til, skal det i stedet komme frem at samtalen om den aktuelle kampen fant sted tre dager etter at oppgjøret var spilt, og ikke like før slik det ble skrevet i den tyske avisen.»

«- Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at det ville bli scoret fire mål eller gitt et rødt kort. Ikke på noe tidspunkt har jeg bekreftet eller underbygget det som ikke var annet enn kvalifisert gjetning. Sist, men ikke minst: Ikke på noe tidspunkt ble jeg informert av Der Spiegel-journalisten om at det vi chattet om på Facebook ville ende opp i en tysk avis, sier Perumal til The Telegraph.

«Der Spiegel står på sin side på at Perumal hintet om kampfiksing og spådde resultatet i forkant av Kamerun-Kroatia.»

Flere har tvilt på sakens innhold

I etterkant har flere tyske journalister spurt seg om Der Spiegel-storyen var korrekt.

En av dem er tidligere Wall Street Journal-journalist og nå sjefkorrespondent for Politico i Europa, Matthew Karnitschnig.

Han tok kontakt med Wilson Raj Perumal i Budapest i august i 2014 og fikk se loggen av Messenger-samtalen mellom ham og Buschmann. Den viser at samtalen foregikk ETTER VM-kampen mellom Kamrun og Kroatia, ifølge Karnitschnig.

I en lang Twitter-tråd i desember i 2018, etter at Relotius var avslørt, stiller Karnitschnig, Buschmann og Der Spiegel mange spørsmål om denne hendelsen og den omtalte artikkelen uten å få noen gode svar.

Han er blant annet svært kritisk til at Der Spiegel verken ønsket å dele sin informasjon om kampfiksing med FIFA eller dokumentere for kolleger hvordan Buschmann hadde fått informasjonen fra Perumal.

Saken fortsetter under Twitter-tråden.

Koblingen til Qatar

Den tyske journalisten Stefan Niggemeier publiserte 24. juli 2019 en artikkel om denne saken på nettavisen Übermedien. Han har fått tilgang til Football Leaks-dokumenter som blant annet viser epostkorrespondanse med flere detaljer i saken.

Niggemeier mener det er svært spesielt at Der Spiegel ikke har med denne enkeltsaken i Relotius-rapporten og han er også forundret over at det virker som Der Spiegel prøver å glemme og gjemme denne saken.

Football Leaks-dokumentene viser blant annet korrespondanse mellom lederen for det Qatar-baserte International Center for Sport Security (ICSS), Chris Eaton og Rafael Buschmann.

Chris Eaton kom fra Interpol som sikkerhetssjef i FIFA i 2010 og forlot FIFA i 2012, blant annet etter å ha kommet i konflikt med FIFAs generalsekretær Jêrome Valcke.

ICSS er et propagandaverktøy for emiren av Qatar og skal bidra til å gi inntrykk av at Qatar blant annet tok kampfiksing på alvor.

I et brev datert to dager etter at Buschmann skrev om VM-kampen mellom Kamerun og Kroatia utrykker Eaton overraskelse over at Buschmann har informasjonen som han har formidlet i artikkelen, og han lurer på hvor han har fått informasjonen fra.

I sitt svar gjentar Buschmann at han fikk informasjonen FØR kampen og tilføyer at Perumal også hadde fortalt ham hvordan det ville gå i to andre kamper, resultater som ikke gikk som Perumal fortalte.

De to andre kampene er ikke nevnt i originalsaken til Buschmann.

Fikk Facebook til å sjekke Messenger-logg

Det virker ikke som Chris Eaton stolte helt på informasjonen fra Buschmann og han tok kontakt med en bekjent i Facebook for å få han til å gå inn på loggen til Buschmann. I sitt svar til Eaton skriver den Facebook-ansatte om når samtalen skal ha funnet sted:

Off the record: it occured after the match, not before.

Selv om Eaton hadde forlatt FIFA i unåde og også var mistenkt for korrupsjon bidro ICSS med informasjon til FIFA, blant annet om kampfiksing.

Og informasjonen som Eaton fikk i denne saken bidro til at FIFA konkluderte med at Kamerun og Kroatia ikke var fikset.

Et av de sentrale spørsmålene i denne saken er om hvem som snakker sant og hvorfor man skal stole på Perumal som var en notorisk kampfikser. Buschmann hadde antydet at Perumal selv sto bak kampfiksingen.

Sentrale personer i politiet i Bochum, som er de mest erfarne i etterforskning av kampfiksing i Europa, mener at man i denne saken kan stole på Perumal, fordi han alltid tidligere hadde vært åpen om kamper han hadde fikset og at en slik sak ville bidratt til å øke salget på selvbiografien «Kelong Kings» som han på det tidspunktet akkurat hadde gitt ut.

Lite villig til å svare på spørsmål

Stefan Niggemeier har konfrontert Der Spiegel med disse dokumentene som også har vært til vurdering i Relotius-kommisjonen.

Svaret han fikk var at de ikke hadde funnet noe galt med dokumentasjonen som Buschmann hadde brukt i artikkelen, ifølge Niggemeier.

Etter at Relotius-rapporten kom ut har det kommet fram at Der Spiegel aldri tok kontakt med Karnitschnig om hans møte med Perumal i 2014, og når Buschmann har blitt bedt om å vise loggen sin for Messenger-samtalen med Perumal har han sagt at det er umulig fordi telefonen hans ramlet i gulvet og deretter i vann.

Han skal også ha fortalt at Facebook-kontoen hans er hacket og at hele dialogen er borte, ifølge Niggemeier.

Det foregår en intern maktkamp i Der Spiegel. Den andre Football Leaks-boka er ventet 2. september og Rafael Buschmann er forespeilet en rolle som leder for avdelingen for gravende journalistikk.

På spørsmål fra Niggemeier om hvilke bevis de har lagt til grunn for å la Perumal-historien ligger er Der Spiegel svært unnvikende, men sier at de ikke har funnet noe bevis på at noe har vært feilrapportert.

Se alle spørsmålene fra NIggemeier og svarene til Buschmann her: Fragen und Antworten zum Fall Buschmann

Spørsmålene nå er hvor mye Perumal-historien har å si for Buschmanns framtid i Der Spiegel og om Relotius-historien har flere skjulte sider.

LES OGSÅ: Slik stjal russisk etterretningstjeneste dokumenter og delte dem med sportsjournalister over hele verden

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/