Hillsborough-tragedien gjorde Liverpool mer EU-vennlig

Langvarig boikott av avisa The Sun reduserte euroskepsisen på Merseyside og hadde en positiv effekt på Remain-bevegelsen under folkeavstemningen om Brexit i 2016.

Det er den britiske tabloid-avisas behandling av Liverpool FC-supportere etter Hillsborough-tragedien i 1989 som skal være årsaken til det.

LES OGSÅ: MEDIEKOMMENTAR: Er sportsredaksjonen den nye supporterklubben?

Forskning på avisboikott

Det er de to forskerne Florian Foos, ved London School of Economics og Daniel Bischof, ved Zürich-universitetet som skriver dette i sine foreløpige konklusjoner i en forskningsartikkel som skal presenteres på en internasjonal konferanse denne høsten.

Det er Financial Times som først skrev om dette funnet og som kommer fra artikkelen «Tabloid media influence on Euroscepticism: Quasi-experimental evidence from England».

Forskerne mener at disse resultatene viser at massemedia kan påvirke den offentlige opinion, men at det tar lang tid og ikke nødvendigvis skjer i én valgkamp.

Lenge har britiske politikere som har vært positive til EU hevdet at aviser som euroskeptiske The Sun, som er eid av Rupert Murdoch’s News Group, har påvirket Storbritannia i mer EU-skeptisk retning.

De får støtte av funnene til de to forskerne.

LES OGSÅ: DEBATT: Manchester City-supportere heier på laget, ikke på eierne

Stor forskjell på før og etter tragedien

De to forskerne har analysert holdningen til EU på Merseyside før og etter Hillsborough-tragedien i Sheffield i 1989, der 96 Liverpool-supportere ble drept i forbindelse med semifinalen i FA-cupen mot Nottingham Forest.

The Sun ble et hatobjekt på Merseyside etter at de på forsiden kort tid etter tragedien feilaktig anklaget Liverpool-fansen for å ha forårsaket massedrapet.

Dette provoserte Liverpool-befolkningen enormt og førte til en storstilt boikott av avisa.

Det er anslått at opplagstallet i Liverpool og omegn falt fra 55.000 til 12.000 aviser. The Sun har aldri avkreftet eller bekreftet disse tallene.

Redaktøren i The Sun i 1989, Kelvin MacKenzie, beklaget i 2012 at The Sun kom med disse påstandene, men først etter at en uavhengig undersøkelseskommisjon fant at fotballsupporterne ikke kunne lastes for det som skjedde.

Den uavhengige kommisjonen fant at det var politiet og de som hadde ansvaret for sikkerheten som var å laste.

LES OGSÅ: RETRO: Norske spillere i FC Barcelona

Gikk over til mer EU-vennlig avis

Forskerne har funnet ut at mange av The Suns arbeiderklasselesere gikk over til å lese The Daily Mirror, som var langt mer positiv til EU enn The Sun og de mener at holdningen til EU ble langt mer positive til EU etter at det skjedde.

De hevder videre at euroskepsisen på Merseyside under folkeavstemningen om EU i 2016 var 10% lavere sammenlignet med EU-avstemningen i 1975. De har gått igjennom data fra 1985 til 2004.

Tallene viser at hele Storbritannia ble mer EU-vennlige på 1990-tallet, men at Merseyside ble langt mer EU-vennlig sammenlignet med 21 andre områder i landet med den samme demografien.

Befolkningen på Merseyside var mer skeptisk til EU enn andre deler av Nord-England før Hillsborough, men det snudde med Hillsborough, mener forskerne.

Befolkningen på Merseyside stemte så vidt for Remain i folkeavstemningen i 2016 (51%-49%), men i byen Liverpool var oppslutningen på hele 58% for å bli i EU.

Forskerne mener at tallet hadde vært 60-40 for Brexit uten boikotten av The Sun etter Hillsborough.

LES OGSÅ: Rettferdigheten seiret til slutt – 27 år for seint

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/