Massiv lansering av VM-logoen hos Qatars allierte

Tirsdag 3. september lanserte Qatars VM-komité VM-logoen for 2022. Den er formet som et åttetall for å symbolisere at VM arrangeres på åtte stadioner.

Men det er annen symbolikk i lanseringen av logoen som er vel så interessant.

LES OGSÅ: Saudi-Arabia ønsker innflytelse i idretten: – Overtagelse av Manchester United er risikosport

Mektige ledere

Det er Qatars Supreme Committee for Delivery & Legacy som har organisasjonsansvaret for VM i 2022 og som lanserte den åttetallsliknende logoen.

VM-komiteen ledes av sjeik Mohammed Bin Hamad Al Thani som var leder for søkerkomitéen til Qatar da emiratet på kontroversielt fikk VM i desember 2010.

Komitéens generalsekretær er Hassan Al Thawadi som har hatt ansvaret for å dempe kritikken mot VM og har reist verden rundt for å fortelle alle at alt går på skinner i Qatar.

Saken fortsetter under bildet.

Generalsekretær er Hassan Al Thawadi forsøker å overbevise internasjonal presse om at alt går på skinner i Qatar. Foto: Pål Ødegård.

Massivt press

Qatar har i to år vært utsatt for en massiv blokade av sine naboland anført av Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater (UAE). De har både forsøkt å hindre at VM arrangeres i Qatar og prøvd å få innflytelse i FIFA ved å foreslå nye globale cupturneringer som de betaler. Det har de så langt ikke lykkes med.

Det er i denne konteksten at lanseringen av VM-logoen må ses. For ikke bare var lanseringen en stor begivenhet i Qatar, den ble også gjort i land som Qatar har et godt forhold til eller i land der Qatar har store økonomiske interesser.

Lansert hos allierte

Lanseringen i Qatar foregikk på fire forskjellige steder (Katara, Souq Waqif, Sheraton Hotel og Torch Doha), men flere naboland viste samtidig fram logoen på utvalgte bygninger:

• Kuwait – Kuwait Towers

• Oman – Oman Opera House

• Libanon – Al Rawsha Rock

• Jordan – Le Royal Amman Hotel

• Irak – Baghdad Tower

• Tunisia – Hammamat City

• Algerie – Algeria Opera House

• Marokko – Al Rebat Cornish

Men logoen ble også vist på storskjerm i Argentina, Brasil, Chile, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, India Italia, Mexico, Russland, Sør-Afrika, Sør-Korea, Spania, Tyrkia og USA.

Det er verdt å merke seg at Storbritannia (fem steder) og Tyrkia (elleve steder) var de to landene som hadde flest visningsplasser.

Qatar har sterk innflytelse i Storbritannia og England ønsker selv fotball-VM og Tyrkia har vært en av Qatars sterkeste allierte i kampen mot blant andre Saudi-Arabia.

LES OGSÅ: Korrupsjonsmistenkt sjeik hjelper Qatar inn i FIFA-varmen

LES OGSÅ: PSG-presidenten mistenkt for å ha betalt penger for å få friidretts-VM til Qatar

LES OGSÅ: NFF i Qatar: – De opererer på et helt annet nivå

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/