MEDIEKOMMENTAR: Club World Cup: Troverdigheten forsvinner med en gang dommeren blåser i fløyta

Det gjør vondt å se på Club World Cup i Qatar. Ikke fordi jeg ikke er særlig fan av Liverpool, men fordi kampene sendes på nettsidene til nordiske mediehus.

Hadde ikke Liverpool spilt i denne merkelige turneringen hadde de nok ikke vært interessert. Og her er vi ved sakens kjerne.

Stadig større klubbturnering

Club World Cup spilles i år og neste år i Qatar og deretter er det Kina som tar over turneringen. Da øker turneringen fra dagens åtte lag til 24 lag.

Qatar har som de gjorde for å få fotball-VM i 2022 brukt mye penger og utradisjonelle metoder for å få Club World Cup til nettopp Qatar.

Det er med andre ord ingen forskjell på denne turneringen og mesterskapet som skal gå i Qatar om tre år, verken når det gjelder menneskerettigheter eller korrupsjon i internasjonal fotball.

Samtidig har FIFA og FIFA-president Gianni Infantino ved å sende stafettpinnen videre til Kina om to år glatt oversett FIFAs etiske retningslinjer for tildeling av mesterskap og turneringer.

De inneholder blant annet kriterier for menneskerettigheter som Kina ikke tilfredsstiller.

Med FIFA er det ikke annet enn å forvente.

Kommentaren fortsetter under lenken.

Det redaksjonelle valget?

Men hvorfor skal mediehus som tidvis (men ikke massivt) har rettet et kritisk søkelys mot Qatar sende kamper fra denne turneringen og på den måten bidra til å fremme en turnering i et land med et tvilsomt rykte og som har tilranet seg retten til å arrangere turneringen kun for å vaske sitt eget omdømme?

I Norden har Aftonbladet, Ekstra Bladet og VG rettighetene til å sende turneringen. Jeg kjenner ikke så godt til Aftonbladets dekning av Qatar og FIFA, men Ekstra Bladet har vært svært kritisk til Qatar i mange år, blant annet med egne kritiske reportasjereiser, og VG, som en del av Football Leaks, har gitt oss litt mer innsikt i hvor korrupt Qatar er når det kommer til fotball.

Ved å kjøpe rettighetene til denne turneringen setter disse mediehusene journalistene som har jobbet med de kritiske sakene i et uheldig lys og samtidig motarbeider de sin egen journalistikk.

Hvis det er et poeng å avdekke korrupsjon og hvitvasking av tvilsomme regimer, hvorfor skal man samtidig bidra til å hvitvaske de samme regimene?

De samme moralske vurderingene må TV2 og NRK gjøre når de skal benytte seg av rettighetene til fotball-VM i 2022. Det sitter sikkert langt inne. Vi så i hvert fall lite av slike refleksjoner da VM gikk i Russland, også det et VM tildelt på tvilsomt grunnlag.

Kommentaren fortsetter under lenken.

Dobbeltmoral?

Mitt hovedpoeng er at mediehus med redaksjoner som bruker ressurser på å rette søkelyset mot uverdige forhold i og utenfor fotballen, også har et moralsk ansvar for hvordan de presenterer fotballen som foregår midt i de uverdige forholdene.

Kan de på den ene siden kritisere de mørke sidene ved fotballen, samtidig som de bruker ressurser på å fremme de samme aktørene som man tidligere har kritisert?

Liverpool har ytret mild kritikk mot Qatar i forkant av turneringen, men de velger allikevel å dra.

Liverpool har valgt å stille med juniorlaget i den hjemlige ligacupen for å stille opp i denne turneringen. Liverpool-trener Jürgen Klopp har vært unnvikende på spørsmål om turneringen i det hele tatt burde vært arrangert i Qatar, mens Liverpool-supportere med en viss moralsk samvittighet mener at han ikke har noe valg.

Kommentaren fortsetter under Twitter-meldingen.

I så fall må det gjøre vondt for Klopp være der akkurat nå. På pressekonferansen i Qatar var han uansett kritisk på ett område: spilles turneringen på sommeren i framtiden (og med 24 lag) blir terminlista for europeiske lag og afrikanske spillere for tett. Da må noe ofres.

Når Club World Cup flytter til Kina om to år kommer diskusjonen om den internasjonale terminlista til å bli enda sterkere fordi 16 flere lag vil delta i turneringen.

Da får vi en ytterligere tilspissing av konflikten mellom FIFA (som arrangerer Club World Cup) og UEFA og nasjonale forbund i Europa. Flere lag kan komme til å ofre kamper på hjemmebane for å tjene større penger i Kina.

Flere kamper gjør det også enda mer attraktivt for nordiske mediehus, som kanskje har brukt mye tid på å kritisere Kina (og FIFA?) i sin journalistiske dekning og bidrar på den måten å forsterke konflikten mellom FIFA og UEFA, samtidig som de i enda større grad underminerer mer av sin egen journalistikk.

Kommentaren fortsetter under lenken.

TV-boikott?

Det har vært tilløp til en diskusjon om tv-boikott av kamper spilt i tvilsomme regimer tidligere i år.

Både det italienske og spanske forbundet har gitt tillatelse til å spille finalene i nasjonale turneringen i Saudi-Arabia.

Det har blant annet ført til at det spanske medieselskapet Mediapro har valgt å frasi seg muligheten til å sende den spanske Supercopa når den flytter til Saudi-Arabia neste år.

Det samme har det statlige RTVE gjort og referansen er menneskerettighetssituasjonen i Saudi-Arabia.

Denne debatten har vært helt fraværende i Norge og resten av Norden. Og grunnen er nok den alltid smilende Jürgen Klopp. Smilet får mange til å glemme hvorfor de er i Qatar.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/