KOMMENTAR: Premier League-rettighetene: Siste krampetrekning eller et nytt løft?

Hvem taper og vinner på at NENT tar over Premier League fra TV2 i 2022? Så langt er den største vinneren Premier League.

Det er svært spesielt at Premier League nærmest som en hastesak ønsket salg av rettighetene i Norge (som TV2 har rettighetene til i to og et halvt år til) og ønsket å binde kjøperen til hele seks år. Det er lenge.

NENT har lagt enorme summer på bordet for å få rettighetene til Premier League i Norge og andre nordiske land (Sverige, Danmark og Finland) i seks år fra 2022 til 2028.

Verdien på hele pakka for alle land er anslått til 20 milliarder norske kroner.

Med denne avtalen står NENT for ca. 25% av Premier League-markedet utenfor de britiske øyer. Lille Norden er med andre store for Premier League.

Kommentaren fortsetter under lenken.

Dette er selvsagt enorme summer, men ser vi kun på det norske markedet er ikke prisen veldig sjokkerende.

Avtalen TV2 har for inneværende periode kostet TV2 1.6 milliarder kroner over en treårsperiode, altså 530 millioner kroner i året. Den nye avtalen med NENT koster ca. 800 millioner kroner i året.

Anslår vi at de fleste som i dag har Premier League-abonnement hos TV2 går over til NENT/Viasat/Viaplay har de ca. 250 millioner kroner å hente inn for å komme på TV2s nivå i dag.

Skulle for eksempel Erling Braut Haaland i løpet av et par år bli solgt til en engelsk klubb går dette regnskapet enkelt i pluss. Med en månedspris på 500 kroner og 40.000 nye abonnenter på grunn av en slik overgang vil NENT dra inn nesten 250 millioner kroner i året, ikke ulikt Solskjær-effekten til TV2.

Men Premier League-rettigheter er ikke et rent business-case. Det er også politikk og vi må iden forbindelse gjenta spørsmålet om hvorfor denne avtalen skulle være så lang.

Den kjente og godt informerte svenske journalisten Olof Lundh mener at Premier League sliter med inntjeningen i resten av verden og at de trengte en boost, både økonomisk og omdømmemessig.

Betalingsvilligheten i Norge er enorm når det kommer til engelsk fotball og det er denne sitronen forhandlerne til Premier League har prøvd å skvise mest mulig.

For medieavtaler i resten av verden er på vei ned. Inntektene i Storbritannia har stagnert og er på vei ned. Der har man solgt rettighetene i mange pakker til forskjellige aktører og skapt stor frustrasjon og det går utover omdømmet.

Qatar-eide og pengesterke beIN Sports som har hatt rettighetene i Midt-Østen og Nord-Afrika er ikke like interessert lenger, blant annet fordi saudiarabiske beoutQ sendte Premier League- og VM-kamper i egne piratsendinger til det samme området som beIN Sports hadde rettigheter til, uten at noen grep inn.

De gidder rett og slett ikke lenger å betale store summer for en rettighet de ikke får eksklusivt. Flere markeder i Asia er også usikre. Derfor er Norden et lyspunkt.

Kommentaren fortsetter under bildet.

Faksimile av Olof Lundhs kommentar i Dagens Industri, 16. januar 2019.

Men det er mer. Det er ingen tvil om at TV2 tapte kampen om å beholde rettighetene fordi de ikke er en del av et større betalingssterkt mediekonsern OG fordi de ikke kan tjene penger på utenlandske spillreklamer.

Det betyr at de verken har kapasitet til å få rettighetene til andre land enn Norge og at de går glipp av inntekter i hundremillionersklassen hvert år, sammenlignet med NENT.

Men utenlandske spillselskaper trenger ikke bare være en velsignelse for NENT i denne sammenheng. Selv om Sverige og andre land har blitt mer liberale i sin spillovgivning foregår det også en mer aktiv kamp enn noen gang for regulering av det vi ofte kaller bettingbransjen.

Det er en stor debatt i Storbritannia om tøffere reklameregime mot spillreklamer og etter innføringen av lisens i Sverige har politikerne vurdert å sette på nødbremsen på spillreklame.

I Norge sier regjeringen at den vil prøve å forby spillreklame fra kanaler som NENT eier. Hva som skjer er usikkert og denne usikkerheten har bidratt til at Premier League ønsker en lang avtale på seks år og ikke den vanlige treårsavtalen.

For skulle myndighetene i Storbritannia og Norden stramme til de to-tre neste årene vil inntektene til NENT gå ned og betalingsvilligheten for Premier League bli lavere. Med dagens avtale ligger risikoen hos NENT og ikke på Premier League-eierne.

Kommentaren fortsetter under lenken.

Ved siden av finansieringsmodellen slik den er i dag er det også andre usikkerheter knyttet til Premier League.

Det foregår en stor debatt i forskjellige fora om framtiden til Champions League, FIFA World Club Cup, nye europacuper, Fotball-VM, Afrikamesterskapet og andre alternative turneringer som kommer til å fylle kalenderen og som utfordrer terminlista til Premier League.

Mange av grepene som tas av UEFA og FIFA er faktisk et svar på Premier Leagues markedsmakt og er derfor en trussel mot markedsmodellen og økonomien til Premier League. Den største konflikten på UEFA-kongressen i Amsterdam i begynnelsen av mars kommer til å dreie seg om disse problemstillingene.

Det kan tyde på at Premier League har nådd sin inntektstopp innenfor dagens modell og at salget til de nordiske landene kan være den siste i sitt slag.

For Premier League har i framtiden muligheten til å tjene penger på andre måter enn å selge rettigheter til andre. De kan starte for seg selv.

I fjor sommer startet for eksempel det engelske fotballforbundet en egen streamingtjeneste som skal vise alle kvinnekampene i den engelske toppdivisjonen (Women’s Super League), utvalgte Championship-kamper, landskamper, FA-cupkamper og ligacupkamper, i tillegg til høydepunkter og featuresaker.

De følger opp på samme måte som det portugisiske fotballforbundet som var det første fotballforbundet i verden som lansert sin egen tv-kanal (Canal 11) som skal vise 600 direktesendte kamper fra herrenes 3. divisjon og nedover, kvinnefotball, futsal og strandfotball, i tillegg til portugisiske cupkamper.

UEFA har også lansert en egen streamingtjeneste som blant annet skal sende Bundesliga-kamper fra Tyskland.

I 2014 etablerte IOC sin egen Olympic Channel som samarbeider tett med Discovery Networks, som kjøpte OL-rettighetene fram til 2028, og som er en del av en plan om å lage en 24 timers tv-kanal som kun fokuserer på OL.

Mange andre idretter er langt framme på dette området og de følger på mange måter Rema 1000-ideologien «Det enkle er ofte det beste», altså ingen mellomledd.

Hovedinntektskilden i en slik modell, i tillegg til eventuelt abonnement, er digital reklame som kan skreddersys ned til individnivå.

Utfordringen til Premier League er at de i dag ikke har gode nok kundetjenester og trenger å bygge opp en kundeportefølje som andre distributører i dag sitter på.

Dette kan være på plass om seks år enten fordi Premier League på egen hånd har greid å bygge opp et eget produksjonsapparat og kundetjenester som er gode nok eller at de kjøper opp andre aktører, som for eksempel NENT. Husk NENT er rigget for salg.

Kommentaren fortsetter under lenken.

Mye er usikkert med Premier League fra 2022. Mange har sagt at tapet av Premier League bør gjøre TV2 til den sterkeste kjøperen av norsk fotball når de rettighetene igjen skal legges ut for salg.

Så lenge reklameinntektene fra utenlandske spillselskaper florerer kan det også bli en tapt kamp for TV2. Og det er før vi har begynt å snakke om nye aktører som Amazon Prime, Netflix, YouTube og NFFs egne muligheter til å sende sine egne kamper.

Med salget av Premier League til NENT har vi fått en ny boble av sportsrettigheter. Spørsmålet er når den sprekker.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/