Twitter-trollene som forsvarer Newcastle-salget

Det gjenstår ennå noen detaljer før salget av Newcastle til det saudiarabiske pengefondet (PIF) er i boks. Men allerede nå er det mange som hyller oppkjøpet og ikke alt tar seg like godt ut.

Få tror salget blir stoppet og mange supportere gleder seg nå over å bli kvitt 13 års vanstyre med Mike Ashley.

Men ikke alle som forsvarer salget er genuint opptatt av Newcastle.

Allerede stor begeistring

På Twitter er det stor aktivitet hos mange Newcastle-supportere og mange av dem er så glad for salget at de har lagt ut bilder av seg selv i arabisklignende plagg og med saudiarabiske flagg.

Mange av disse er livslange supportere som er sulteforet på suksess og mange bryr seg ikke om hvem som egentlig eier klubben, så lenge det er håp om bedre tider.

Kan hende de også syns de britiske myndighetene fører en elendig politikk slik at en saudiarabisk prins ved roret ikke gjør noen forskjell.

Men på Twitter har det også dukket opp flere nye Twitter-kontoer som gir seg ut for å være Newcastle-supportere og som har direkte tilknytning til Saudi-Arabia.

Ikke bare støtter de salget av klubben til PIF, men noen av dem de går også til direkte angrep på Qatar og dem som protesterer på salget eller som retter et kritisk søkelys på transaksjonen.

Qatar protesterer

Da det ble kjent at Newcastle kunne komme på hendene til den mektige Mohammed Bin Salman (MBS) (og som er anklaget for å ha beordret drapet på Washington Post-journalisten Jamal Khashoggi og har en av arkitektene bak krigen i Jemen) sendte det Qatar-styrte mediehuset beIN Media Group brev til alle de 20 Premier League-klubbene og til det engelske fotballforbundet (FA) og ba dem stopp salget.

Saken fortsetter under lenken.

Årsaken var at det saudiske TV-selskapet beoutQ hadde sendt Premier League-kamper gratis i store deler av Midtøsten, selv om det var beIN som hadde rettighetene til kampene.

På den måten har oppkjøpet av Newcastle ført den bitre og nådeløse kampen mellom Qatar og Saudi-Arabia til Premier League. Og den kampen føres også på Twitter.

Mistenkelige Twitter-kontoer

Det er det Qatar-vennlige avisen Middle East Eye og forskeren Marc Owen Jones ved Hamad Bin Khalifa University i Qatar som først gjorde oppmerksom på den økte aktiviteten på Twitter og andre sosiale medier.

Saken fortsetter under Twitter-tråden.

De oppdaget først at det dukket opp to Twitter-kontoer (@MBSLoved og NewcastleMBS) på samme dag (20. april), med det samme bildet, med det samme budskapet og med direkte angrep på Emiren av Qatar.

Begge tilsynelatende lidenskapelige Newcastle-supportere.

De skriver begge at Emiren en stygg, et rart budskap, fra noen som støtter en klubb i Nord-England, og som egentlig ikke har noe med salget av Newcastle å gjøre, hevder de.

Saken fortsetter under bildet.

Ikke lenge etter at kontoen var etablert ble den ene gjort om til en konto som utelukkende henvender seg på arabisk (NewcastleMBS), som kun følger tre andre kontoer (Premier League, Newcastle og PIF) og som hyller MBS med kryssklipping av fotballbilder av ham og Newcastle.

Saken fortsetter under Twitter-meldingen.

Flere kontoer av denne typen vil sikkert dukke opp, både for å skape entusiasme for Newcastle i Saudi-Arabia og i nabolandene og for å få Newcastle supportere i England og andre steder til å få et godt inntrykk av MBS og hans engasjement for engelsk fotball.

Twitter-eksempler på Newcastle-supportere som støtter salget til Saudi-Arabia.

Kjent strategi

Samtidig kan disse kontoene brukes som utgangspunkt for kritikk og trakassering av dem som er kritiske til dette oppkjøpet. Det er en kjent strategi (som ikke bare Donald Trump-tilhengere bruker).

I forkant av valget til FIFA-president i 2015 dukket det plutselig opp mange falske kontoer som blant annet gikk god for sjeik Salman fra Bahrain og som spredde mye negativ omtale av hans konkurrenter, blant andre Gianni Infantino.

James Corbett var en av dem som rapporterte om dette i 2015 og avslørte flere falske kontoer som spredde misinformasjon, og han blir i dag kritisert på Twitter fordi han blant annet mener at McGeehan opplyser om viktige og alvorlige forhold i fotballen.

Corbett måtte lukke kontoen sin fordi angrepene ble så mange og usaklige. McGeehan har forsøkt å forsvare seg så godt han kunne.

Til Idrettspolitikk.no har både James Corbett og Nicholas McGeehan fortalt at angrepene på dem ser koordinerte ut og at det kan være bots (falske kontoer) eller betalte twitrere som løper Abu Dhabis ærend.

Saken fortsetter under lenken.

Mer av det samme

Rob Harris i Associated Press har også blitt nevnt som en Manchester City-hater fordi han på en pressekonferanse stilte Pep Guardiola spørsmål om hans lønnsavtale med Manchester City etter Football Leaks-avsløringer om lønnsavtalen til hans forgjenger.

Ofte blir det også brukt mot kritikerne av Manchester City at de holder med en av rivalene til Manchester City og at det er det som driver deres kritikk av dem.

Det som utløste denne «trollingen» var artikkelen Trollerball av Nicholas McGeehan som ironisk nok problematiserer trollingen av journalister som skriver kritisk om Manchester City.

Nicholas McGeehan har i flere år vært kritisk til at stater som Qatar, Bahrain og De forente arabiske emirater som bruker sport som PR-verktøy for å skape et glansbilde av seg selv.

Han har også engasjert seg sterkt i Newcastle-saken og sendt et eget brev til Premier League der han ber dem revurdere et eventuelt salg.

Saken fortsetter under Twitter-tråden.

Blandingen av betalte Twitter-troll, falske kontoer og genuint opptatte Newcastle-supportere skal bidra til entusiasme for det saudiarabiske Newcastle-prosjektet og til å drepe kritikken av MBS og alle hans brudd på menneskerettighetene.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/