Mystisk nettside sprer rykter om topper i Norges Tennisforbund

I slutten av april måtte Alexander Kjær slutte som generalsekretær i Norges Tennisforbund (Tennisforbundet) fordi han hadde brutt koronakarantenereglene.

Rett etterpå poppet det opp en nyhetsartikkel på et mystisk nettsted.

Koronakrise i Tennisforbundet

I pressemeldingen som ble sendt ut fra Tennisforbundet sto det at:

«Etter en prosess om hvordan Norges Tennisforbund skal ledes fremover, har Alexander og styret blitt enige om å skille lag».

Aslak Paulsen er konstituert som generalsekretær inntil videre.

NRK skrev at årsaken var at han skal ha trent i Oslo Tennisarena, til tross for at hallen var koronastengt.

Etter det Idrettspolitikk.no erfarer har det vært intern misnøye med den avgåtte generalsekretæren i lengre tid, og denne saken skal ha utløst hans avgang.

Etter avgangen oppsto det rykter om han og to andre i Tennisforbundet på en mystisk nettside.

Idrettspolitikk.no har forsøkt å finne ut hvem som står bak.

Udokumenterte påstander

30 .april ble det på publisert en lang artikkel på nettstedet TennisChitChat, et mystisk nettsted som vanligvis publiserer nyheter om internasjonale tennisstjerner, der det kom grove beskyldninger mot Kjær og to personer i Tennisforbundet.

Beskyldningene er til dels grove og konspiratoriske og dreier seg i hovedsak om at de har tatt seg til rette i Tennisforbundet og utnyttet sine posisjoner til egen vinning.

Saken fortsetter under bildet.

Artikkelen på tennisnettstedet som spredde rykter om tre navngitte personer i Tennisforbundet.

Nettsideartikkelen er spredd på sosiale medier og ble blant annet lagt ut i kommentarfeltet på Tennisforbundet nettside, men ble etter kort tid fjernet av administrator av Facebook-siden.

Saken fortsetter under bildet.

Begrunnelsen til Tennisforbundets Facebook-administrator for å fjerne lenken til den opprinnelige nettsaken.

Tennisforbundet har også brukt advokater for å få fjernet nettsideartikkelen, noe som ble gjort 7. mai og etterfulgt av en beklagelse fra nettsiden, signert TennisChatChat (og ikke TennisChitChat, som nettsiden heter, og heller ikke av artikkelforfatteren av den opprinnelige artikkelen).

Artikkelen fortsetter under bildet.

Artikkelen der tennisnettstedet begrunner hvorfor de fjerner den opprinnelige artikkelen.

Tennisforbundet har i tillegg gått ut med en egen pressemelding der de tar avstand fra nettsiden (uten å nevne navn) og der de ber pressen om å være varsom med rykter som blir spredd på denne måten.

I pressemeldingen står det blant annet at:

«Norges Tennisforbund ser svært alvorlig på slike grunnløse beskyldninger, og reagerer sterkt på at usannheter og udokumenterte påstander skal få spalteplass. Vi oppfordrer alle klubber og tillitsvalgte til å kontakte NTF om de har spørsmål eller er usikker på prioriteringer eller aktiviteter i regi av NTF.

Denne uken har pressen vært i kontakt med NTF. I all hovedsak, ønsker de innsyn i reiseregninger for ansatte. Vi vil selvsagt vise åpenhet og gi de den informasjonen de trenger».

Ingen navngitte kilder

Nettsideartikkelen på TennisChitChat, som hadde tittelen «Norwegian Tennis Federation Could Come Under Criminal Investigation?» kommer med en mengde udokumenterte påstander, konspirasjoner og beskyldninger mot de tre navngitte personene.

Personene som får anklagene mot seg får aldri forelagt disse påstandene for å svare på eller imøtegå dem.

Det står også at journalisten som har skrevet artikkelen har vært i kontakt med en rekke kilder som kan bekrefte påstandene, men ingen kilder er åpne og det er umulig å ettergå noen av disse påstandene for at andre kan ta kontakt med kilder i saken.

Artikkelen bærer preg av et ønske om å ramme enkeltpersoner i Tennisforbundet, og detaljene i saken vitner om god kunnskap om miljøet i og rundt Tennisforbundet, men altså uten at vi får belegg for noen av de påstandene som blir framsatt eller at de anklagede får anledning til å forsvare seg.

Stjålne nettartikler

Denne type svertekampanjer blir, som Idrettspolitikk.no blant annet har avdekket gjennom salget av den engelske fotballklubben Newcastle til saudiske interesser og gjennom dekningen av PR-kampanjene for og mot fotball-VM i Qatar, mer og mer vanlig, men vi har ikke sett mye av dette i Norge til nå.

Idrettspolitikk.no har sjekket bakgrunnen til nettsiden og den er svært spesiell.

Forfatteren av artikkelen heter Mark Mulligan og det har vært vanskelig å få kontakt med vedkommende.

Ved gjennomgang av artikler det siste halve året finner vi saker fra kjente tennisjournalister og sportsreportere i anerkjente medier som for eksempel BBC og som har vært publisert i andre medier tidligere, uten at re-publisering er godkjent av disse eller av arbeidsgiveren de jobber for.

BBCs tenniskorrespondent, Russell Fuller sier til Idrettspolitikk.no at han aldri har hørt om TennisChitChat eller Mark Mulligan eller at han har skrevet noe for nettsiden, selv om flere av hans artikler er lagt ut på nettsiden.

Saken fortsetter under bildet.

Denne artikkelen er skrevet av BBCs tenniskorrespondent Russel Fuller og er først publisert på BBCs hjemmesider. Det står ingenting om hvor artikkelen kommer fra eller om det en republisert med tillatelse av journalisten eller BBC.

Og innimellom finner vi artikler fra av personer som er vanskelig å spore opp eller artikler som har stått på et anerkjent nyhetsmedium og som har fått navnet til en annen journalist på dette nettstedet.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Denne artikkelen ble publisert på Sky Sports 1. mai 2020
Denne artikkelen er identisk med artikkelen på Sky Sports, men nå med en annen forfatter.

Underlig besøksadresse og telefonnummer

Men det er mer. Det er opprettet to Twitter-kontoer med samme navn som nettsiden og fra en av disse kontoene ble saken om Norges Tennisforbund spredd. De to kontoene har i dag bare 9 og 27 følgere.

Saken fortsetter under bildene.

På den ene Twitter-kontoen, og på en Facebook-side med samme navn som nettsiden, var det lagt ut en besøksadresse.

Dette er adressen til DMG Media som eier Daily Mail, MailOnline, Mail on Sunday, Metro, Wowcher, Jobsite og Jobrapido.

Da Idrettspolitikk.no begynte å kikke på denne saken var det også lagt ut et telefonnummer på Facebook-siden, og det var også nummeret til sentralbordnummeret til DMG Media.

Adressen og nummeret er nå fjernet fra Facebook-siden (men adressen står fortsatt på den ene Twitter-kontoen).

Saken fortsetter under bildet.

Facebook-siden der tennisnettstedet oppgir besøksadresse og telefonnummer til DMG Media.

Registrert i Florida

Nettsiden er rikt utstyrt med reklamer for eksklusive varer, som også er sponsorer for mange internasjonale tennisstjerner.

Noen av disse reklamene kan man klikke seg inn på, men flere av plakatene som er lagt ut på nettartiklene er bare lagt ut som bilder, og det kan se ut som dette er falske reklameplakater.

Idrettspolitikk.no har forsøkt å finne ut hvem som står bak nettsiden og ved et søk på domenenavnet til nettsiden kommer vi fram til firmaet Perfect Privacy som er registrert i Jacksonville i Florida.

Perfect Privacy er et firma som blir brukt for å skjule hvem som egentlig er eieren av nettsiden.

Saken fortsetter under bildene.

Tennisforbundet ønsker ikke å kommentere saken og henviser til pressemeldingene om utviklingen i denne saken.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/