KOMMENTAR: Når tilskuerne på stadion ikke er noe verdt lenger

Engelsk (og all annen) fotball sliter med korona. I går bestemte den britiske statsministeren Boris Johnson at det ikke blir tillatt med tilskuere på tribunen før 1. oktober, kanskje lenger.

Dette kan gi TV-selskaper og andre rettighetshavere mer makt over fotballen.

Tomme tribuner i England gjør at engelske fotballklubber blør. Totalt tjener engelske klubber i de to øverste divisjonene mellom 10 og 15 milliarder kroner på kampdager i løpet av en sesong. Disse pengene blir borte hvis tribunene forblir tomme til sesongslutt neste år.

Bare Manchester United anslås til å tape over 1,5 milliard kroner i året som kommer skulle det skje. Men de greier seg sammen med de fleste andre klubbene i de to øverste divisjonene. Klubber lenger ned i divisjonene har sine største inntekter fra kampdagene og for dem kan dette være døden.

Ved siden av at vi kan se mange ærverdige klubber forsvinne i tiden som kommer fordi de går konkurs og mister status som samlingspunkt for liten og stor i kriker og kroker i England, kan denne situasjonen også føre til at medieaktører får langt mer makt, ikke bare over rettighetene til kamper som går, men også til regelverket i fotballen.

Uten tilskuere på stadion forsvinner paradoksalt nok mange av barrierene for kommersialisering av fotballen.

Vi har allerede sett at selskaper som eier rettigheter til Premier League har bedt om rabatt på avtaler de allerede har inngått eller om å forlenge avtaler de har uten å måtte betale ytterligere for dem. Dette påvirker etter hvert inntektene til klubbene og dermed penger til spillerkjøp og spillerlønninger.

Fordi det ikke går an å gå på kamp i England har Premier League bestemt at alle kampen skal sendes på TV slik at flest mulig kan få se favorittlaget sitt.

Dette kan skape nye vaner hos den vanlige tilskuer som i utgangspunktet kanskje syns det er for dyrt å se kamper på stadion eller ikke orker å stå ute i regn og vind en mandag i januar. For mange kan fotball rett og slett være best på TV. Det får man testet ut nå.

Og ved at man ikke trenger å ta hensyn til logistikken rundt kamper og kan flytte på kamper på kortere varsel nå enn tidligere på grunn av tomme tribuner, gjør det det også lettere for Premier League og andre ligaer å tilpasse kampprogrammet til andre TV-vaner på kontinenter som har stor betalingsvillighet og/eller har økende interesse for fotball, som for eksempel i Asia.

Uten tilskuere kan man tilnærme seg et mye større TV-marked enn det som er tilfelle i dag.

Ved siden av de praktiske endringene er det også mange nye digitale løsninger som kan dukke opp, blant annet for å få inn flere reklamekroner.

Et tiltak som kan dukke opp er å gjøre VAR-pausene mer reklamevennlig slik vi har sett i USA. Det betyr at man for eksempel har et fast tidsintervall hver gang det skal fattes en VAR-beslutning for å gjøre plass til reklame. Digital reklame på cornerflagg, stadionplakater og andre åpne flater kan også få et skikkelig løft.

Det går også an å tenke seg at rettighetshavere vil presse på for når sesongen skal spilles og for at fotballreglene skal mer TV-vennlig. Uten tilskuere på tribunen vil dette være lettere å få gjennomslag for.

Det har allerede vært mye diskusjon om falsk stadionlyd på kamper med tomme tribuner. Der har mange supporterforeninger protestert.

De mener det er en forfalskning og at det gjør at TV-titteren går glipp av det de går glipp av når det ikke er tilskuere på stadion. Det legger til rette for å gjøre tilskuerne overflødige. Kanskje får de rett.

Det er mulig å tenke seg andre løsninger som gir en bedre stadionfølelse uten tilskuere, det er det sikkert mange TV-tittere som kan vende seg til, særlig de som aldri har vært på stadion før eller som har et avslappet forhold til kalde kvelder under flomlys.

Jo lenger tid det går med fotballkamper uten tilskuere, jo mer innflytelse får rettighetshaverne. Spørsmålet er om pengene i en slik situasjon betyr så mye og at klubber, eiere, supportere faller ned på at TV er best tross alt. Alle skrekkscenarioer er mulig så lenge koronaen herjer.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/