KOMMENTAR: Premier League skal styrke TV2s egne tjenester

Blant Premier League-entusiaster som teller kronene for å se favorittlaget sitt i England var det hissig stemning i går. TV2 varslet at abonnementet øker med 200 kroner for distributører som sender Premier League. For mange er dette for mye.

For TV2 kan dette være en måte å peke nese på til distributører som de regelmessig krangler med om prisen på sine tjenester.

Senest i juni i år var det stor konflikt mellom TV2 og Telia/Get om prisen for hele TV2-pakka.

Da tjente Telia/Get ca. en million om dagen på konflikten fordi de ikke betalte TV2 i flere uker og heller ikke skrudde ned prisen til sine kunder.

Distributørene er i tilsvarende konflikter med TV2 stadig vekk og jeg tror det er i den sammenheng prisøkningen til TV2s Premier League-produkt må ses.

Slike konflikter er et tveegget sverd for TV2.

Avtalene med distributørene (Altibox, Get/Telia, Canal Digital, Riks-TV osv.) gir store inntekter fordi det dreier seg om mange abonnenter som får TV2 i sin obligatoriske kanalpakke.

Samtidig gir disse konfliktene et incentiv til TV2 om å utvide og utbedre sin egen strømme-tjeneste TV2 Sumo. Får de kundene over til denne tjenesten blir de mindre avhengige av distributørene som stadig vekk ønsker å presse ned prisen.

Det er ikke mange dagene siden at TV2 Sumo kom med gladmeldingen om at de hadde passert 500.000 abonnenter. Det er et tall som kan øke dramatisk hvis abonnementet kobles sammen med en gunstig pris på Premier League.

Kan hende mister TV2 noen Premier League-abonnenter som viser fingeren til et abonnement som inkluderer film og reality, men det kan hende de får langt flere kunder som ønsker et tillegg til film og reality. Gjør de det er dette et smart trekk.

Det er mye spill for galleriet i slike sammenhenger og uttalelsene til TV2s pressesjef Jan-Petter Dahl om hvorfor de setter opp prisen henger ikke helt på greip. TV2 er nå inne i en treårsavtale med Premier League og har nesten to år igjen av avtalen før Nent/Viasat tar over. Til VG sier han at:

– Rettighetskostnadene har økt betydelig fra forrige rettighetsperiode, og derfor er det nødvendig med en prisøkning nå.

TV2 satt opp prisen 50 kroner før forrige sesong og 200 kroner nå. Betyr det at de ga alle kundene 200 kroner i rabatt i fjor, regnet de feil på prisen på rettigheter i fjor eller er det rett og slett en strategisk manøver for å endre markedsmakten til TV2?

Mange har spekulert i om prisøkningen skyldes at de vil stikke kjepper i hjulene for neste rettighetshaver som begynner sine sendinger i 2022.

Hadde årets sesong vært den siste til TV2 hadde det vært en viss logikk i dette, men ikke når det er nesten to sesonger igjen. Premier League vil fortsatt være et flaggskip som drar inn penger og skaper oppmerksomhet for TV2 og derfor tror jeg det må ligge noe mer bak dette.

Samtidig er det litt spesielt å ta dette prisgrepet akkurat nå i en tid med stengte stadioner i England på grunn av koronasituasjonen. Det er en av faktorene som gjør at reaksjonen blir så kraftig hos noen av kundene.

For dem virker det som om TV2 skor seg på koronasituasjonen og prøver å tyne dem som egentlig hadde tenkt seg på kamp i England. I så fall er dette et usolidarisk grep fra TV2 sin side.

Som vanlig dreier rettighetene til Premier League seg om noe mer enn fotball. Dette er en del av maktkampen i mediebransjen.

Og nå bruker TV2 rettighetene til å peke nese til dem de tidligere har vært i krangel med. Krangelen med fotballsupporterne koster ikke like mye.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/