Nå skal UEFA skape supporterentusiasme med kryptovaluta

Idrettspolitikk.no. Den ene dagen sender UEFA ut en pressemelding om gratisbilletter til alle europacupfinalene for kvinner og menn, den andre dagen inngår de en sponsoravtale med et kryptoselskap som kan tappe supportere for penger. Det skaper forvirring blant supportere i Europa.

Stor begeistring for gratisbilletter

Det vakte stor begeistring blant europeiske fotballsupportere da UEFA denne uken sendte ut en pressemelding om at finalelagene i de tre europacupfinalene for herrer og i Champions League for kvinner skulle få gratisbilletter til å dele ut til sine mest lojale supportere.

Samtidig meddelte UEFA at prisen på de laveste billettkategoriene skulle fryses på 2020-nivå fram til 2024.

Det skal i år deles ut 10.000 gratisbilletter til finalelagene i Champions League (5.000 til hver klubb), 8.000 billetter til finalelagene i Europa League (4.000 til hver klubb) og 6.000 billetter til hvert av finalelagene i Europa Conference League (3.000 til hver klubb).

Til kvinnenes Champions League-finale deles det ut 6.000 gratisbilletter (3.000 til hver klubb).

UEFA skriver at billettene skal deles ut til de mest lojale supporterne, som for eksempel sesongkortholdere med lengst ansiennitet eller til dem som har vært på flest bortekamper.

Billettene skal ikke distrubueres til sponsorer, samarbeidspartnere eller til ansatte i klubbene.

Begrunnelsen for dette tiltaket, som vakte stor begeistring blant supportere og klubber, er å gi supportere et plaster på såret etter en vanskelig tid med koronapandemi og samtidig fortelle dem hvor viktig deres aktivitet er for fotballen.

UEFA-president Aleksander Ceferin skriver blant annet i pressemeldingen at:

«Vi tenkte dette ville være en fin måte å anerkjenne vanskelighetene de [supporterne, red.anm.] har hatt de to siste årene og måten de har støttet laget sitt og fulgt sin lidenskap til tross for at de ikke har kunnet være til stede på stadion».

Og han følger opp med:

«Supporterne er en integrert del av utviklingen av fotball og vi må sørge for at de lojale supporterne som reiser rundt på kamper har mulighet til å få være med historiske øyeblikk med sitt kjære lag og til fornuftige priser».

Kryptomisnøye

Dagen etter denne gladmeldingen kom det en annen nyhet fra UEFA som skapte helt andre reaksjoner.

Da ble det kjent at UEFA hadde inngått en partneravtale med Socio.

De skal levere blokkjede-baserte (blockchain) supporterpoletter (Fan Tokens) som skal gi eksklusiv tilgang til VIP-turer til eksklusive arrangementer, muligheten til å besøke UEFA-hovedkvarteret i Nyon, møte med UEFA-legender, kampbilletter og supportereffekter.

Kritikken mot denne avtalen er tredelt.

For det første fordi supportere kun kan kjøpe disse supporterpolettene gjennom kryptovalutaen Chiliz. Kritikere mener at dette kan føre til at supporteren ikke får tilgang til det reklamen lover hvis kryptovalutaen synker i verdi og i verste fall går i null.

Argumentet er at man spekulerer i supporternes penger uten at de kan garantere at de faktisk får det de har betalt for og at dette ikke gavner supporterne, men dem som selger disse polettene.

For det andre ble det sådd tvil om hvem som får tilgang til disse supporterpolettene. I dag har ca. 50 europeiske klubber en avtale med Socios og det ble rett etter annonseringen av UEFA-avtalen usikkert på om det bare er supportere fra disse klubbene som har mulighet til å kjøpe rettighetene til eksklusive arrangementer i UEFA-regi eller ikke.

Det betyr enten sterk forskjellsbehandling av klubber eller et press for at flere klubber i Europa må inngå en slik kryptoavtale for at deres supportere skal få tilgang til dette tilbudet.

For det tredje har supporterorganisasjoner reagert på at dette er et tiltak som er til for dem som i utgangspunktet ikke er så veldig interessert i å gå på kamp, men kun er et tiltak for å suge mest mulig penger ut av supportere over hele verden.

Argumentet er at dette er å behandle supporterne som kunder og ikke som grupperinger som er lidenskapelig opptatt av fotballaget sitt.

Det har også vært sådd tvil om det går an å selge disse supporterpolettene videre og på den måten gjøre dem om til et spekulasjonsobjekt. Det kan i så fall skape et nytt uoversiktlig marked for svartebørsbilletter.

Saken fortsetter undet Twitter-tråden.

Tråd som argumenterer mot den nye avtalen mellom Socios og UEFA.

Stor usikkerhet

Socios er etablert på Malta og i England har deres virksomhet skapt mye debatt. Arsenal har for eksempel en avtale med dem, men de har måttet stoppe markedsføringen av dette konseptet fordi det bryter med markedsføringslovgivningen og fordi den gir svært uklar informasjon om hvilken risiko som er forbundet med at ordningen er koblet opp mot kryptovaluta.

Etter at Socios avtale med UEFA ble kjent har spekulasjonene startet om FIFA også er i ferd med å inngå en tilsvarende avtale.

Årsaken er at sjefen for Socios var til stede på VIP-tribunen under finalen i Club World Cup i Abu Dhabi og var svært aktiv på sosiale medier. FIFA har ikke ønsket å kommentere disse spekulasjonene.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/