United against betting?

Sint. I kjølvannet av kampfiksingsskandalen som rulles opp i Norge har Fotballforbundets generalsekretær Kjetil Siem (nok en gang) kritisert fotballegenden Ronny Johnsens promotering av spillselskapet Unibet. Fotballforbundets sterke bånd til Norsk Tipping gjør Siem forpliktet til å forsvare Norsk Tippings interesser – de sørger tross alt for store inntekter til norsk fotball (og norsk idrett). Spørsmålet er hvor dypt lojaliteten til Fotballforbundet sitter og hva forbundet skal hisse seg opp over når det gjelder fotballegenders forbindelse til utenlandske spillselskaper. 

Canal 9. Tidligere har jeg stilt spørsmål ved Egil Olsens og Nils Johan Sembs opptreden på Canal 9 under årets fotball-EM. Canal 9 er Canal+s reklamefinansierte gratiskanal – en kanal som blir sentral når Canal+ tar over eliteseriekampene i 2013. Norsk Tipping kritiserte salget av fotballrettighetene til Canal+, blant annet fordi Canal+ reklamerer for internasjonale spillselskaper – slik som Ronny Johnsens Unibet. Spørsmålet jeg stilte under fotball-EM var om landslagets øverste menn var illojale mot Norsk Tipping da de satt i et tv-studio som ble pepret med spillreklame fra konkurrenter til enerettshaveren på Hamar. 

Gamle helter – nye jobber. Men NFFs kobling til spillselskaper er mer komplisert enn dette. I mars i år ansatte Fotballforbundet de gamle fotballstorhetene Jan Åge Fjørtoft og Rune Bratseth i forskjellige prosjektstillinger. De skal blant annet ha ansvar for internasjonalt arbeid, for det nye prosjektet ”Handshake for Peace” – som FIFA også har hengt seg på – og for Fotballforbundets etikkarbeid. Samtidig skal de to prosjektarbeiderne fortsette i jobben som kommentatorer og programledere på Viasats Champions League-sendinger.

Viasat som spillaktør. Viasat er ingen hvem som helst i den harde konkurransen om norske spillkunder. I syv år har MTG – som eier Viasat – bygget opp en solid spillportefølje gjennom NordicBetting Ltd og spillselskapet Bet24. I 2011 hadde Nordic Betting Ltd et overskudd på over 60 millioner kroner. I 2012 solgte MTG Nordic Betting Ltd til nettopp Unibet. Det betyr at Unibet og Bet24 i dag er samme selskap og at Fotballforbundets medarbeidsgiver har tjent store penger på å konkurrere med Norsk Tipping. I tillegg har Viasat vært den fremste formidleren av internasjonal spillreklame i Norge de siste årene. Selv om MTG ikke lenger er medeier i Bet24 kommer det garantert til å flomme over av spillreklame på Viasats Champions League-sendinger utover høsten – med Rune Bratseth og Jan Åge Fjørtoft i studio. Har denne problemstillingen vært en del av etikkarbeidet til Rune Bratseth? Bryr Norsk Tipping seg om denne koblingen?


Tunga rett i munnen? For noen år siden etablerte MTG et Corporate Social Responsibility (CSR)-prosjekt, kalt ”MTG United for Peace”. Jan Åge Fjørtoft er i følge MTGs hjemmesider styreformann for dette prosjektet. Prosjektet har inngått samarbeid med Nobels Fredssenter for at de sammen skal skape blest om fredsarbeid gjennom fotballturneringer i mange land. Det er lett å bli konspiratorisk i disse tider og å trekke en kobling mellom håndhilseprosjektet og CSR-prosjektet til MTG. At Nobels fredssenter er med på begge disse prosjektene knytter dem i hvert fall sammen og de har ett kontaktpunkt – Jan ÅgeFjørtoft. Greier Fjørtoft å holde disse prosjektene fra hverandre?

Deltidslegender? Det er en opplagt interessekonflikt mellom Unibet og Norsk Tipping. Derfor er det lett for Siem å hisse seg opp over Ronny Johnsens arbeid for Unibet. Spørsmålet er om opphisselsen er lettvint eller om det er starten på en ny linje overfor fotballegender som kan knyttes til internasjonale spillselskaper.
%d bloggere liker dette: