Kampfiksingssak skaper trøbbel i tysk storavis

Ifølge det tyske nettstedet Übermedien og journalisten Stefan Niggemeier er det sterk indre splid i den tyske storavisen Der Spiegel på grunn av en fem år gammel kampfiksingssak.

Det strides om troverdigheten til Rafael Buschmann, den mest profilerte av journalistene bak Football Leaks.

Avbrutt karrierehopp

Planen var at Rafael Buschmann skulle ta over som leder for avisens avdeling for gravende journalistikk 1. august i år, men ifølge Hamburger Adenblatt er avgjørelsen utsatt i påvente av ytterligere undersøkelser av innholdet i kampfiksingssaken, som Buschmann skrev og som sto på trykk i slutten av juni 2014, midt under fotball-VM i Brasil.

Som Idrettspolitikk.no tidligere har skrevet påsto Buschmann at han hadde snakket med den notoriske kampfikseren Wilson Raj Perumal før kampen mellom Kroatia og Kamerun, der Perumal hevdet at kampen ville ende med 4-0 til Kroatia og at Kamerun ville få en spiller utvist. Det skjedde.

Men i ettertid har det vist seg at Buschmann snakket med Perumal etter kampen.

Dette er bekreftet av flere uavhengige journalister og skal også være dokumentert i Football Leaks-dokumentene som Rafael Buschmann og journalister i flere andre mediehus i Europa sitter på.

LES OGSÅ: Football Leaks-journalist beskyldes for løgn

Mannen bak Football Leaks

Rafael Buschmann og hans kolleger i Der Spiegel har fått mye oppmerksomhet for Football Leaks og journalistikken har fått mange priser. Inntil hackeren Rui Pinto ble avslørt var det bare Buschmann som hadde hatt kontakt med den han kalte varsleren «John».

Arbeidet med Football Leaks skal ha gitt Buschmann en høy stjerne hos deler av ledelsen i Der Spiegel, men samtidig har det vært stor misnøye internt i avisen på grunn av måten Buschmann drev journalistikk på, hevder Niggemeier.

Ingen gode svar

Ledelsen i Der Spiegel har ennå ikke greid å gi noe godt svar på hvilken dokumentasjon de sitter på som viser at Buschmanns kampfiksingssak er korrekt og de har heller ikke greid å gi noe troverdig svar på hvorfor de ikke har gått saken mer i sømmene samtidig som de utførte den såkalte Relotius-granskingen.

I desember 2018 meddelte Der Spiegel at Claas-Hendrik Relotius hadde skrevet intervjuer med oppdiktede personer og intervjuer med virkelige personer som ikke hadde funnet sted.

I mai i år presenterte Der Spiegel funnene i arbeidet til den interne granskningskommisjonen.

Intern splittelse

Flere sentrale journalister har den siste tiden forlatt avdelingen for gravende journalistikk i Der Spiegel og hovedårasken skal være at sjefredaktør Steffen Klusmann ønsket å ansette Buschmann som leder for avdelingen.

Årsaken til misnøyen skal blant annet være måten Der Spiegel har behandlet kampfiksingssaken.

Ifølge Niggemeier er det stor misnøye blant mange av Buschmanns kolleger med at der Spiegel ikke for lenge siden har innrømmet at saken inneholdt falsk informasjon og at avisen i tillegg ønsker å ansette forfatteren av den falske artikkelen som leder av avdelingen for gravende journalistikk.

I den foreløpige granskningen av kampfiksingssaken har det vist seg at en av Buschmanns kolleger som internt gikk god for historien i 2014 har trukket deler av sin forklaring.

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/