Nå skal VAR-tid brukes som reklametid

Ikke overraskende går USA i bresjen for å bruke VAR-avbrudd til reklamepauser. Men også FIFA og europeiske ligaer ser muligheter til å tjene penger på VAR.

Lederen for den amerikanske fotballigaen Major League Soccer (MLS) bekrefter til magasinet Sports Business Journal (SBJ) at de nå aktivt søker sponsorer til VAR-avbruddene.

Innførte VAR i 2017

MLS innførte VAR i 2017 og hver tredje kamp blir stoppet for at dommeren skal gå igjennom tv-bilder for å avdekke klare brudd på fotballreglene (clear and obvious errors).

MLS ønsker å sende reklame i hele tidsrommet dommeren vurderer tv-bildene. I tillegg vil de selge muligheten for firmaer til å bli nevnt av kommentatorene i løpet av VAR-avbruddet.

Amerikanerne har erkjent at fotball (soccer) er et vanskeligere produkt å selge reklametid til enn de tradisjonelle amerikanske idrettene fordi det er færre og kortere stopp i spillet enn i for eksempel basketball og amerikansk fotball. VAR bli derfor sett på som en gyllen kommersiell mulighet.

VAR i fotball-VM

I 2026 skal USA, Canada og Mexico arrangere fotball-VM og erfaringene fra MLS’ introduksjon av reklame-VAR vil sikkert interessere FIFA og andre fotballorganisasjoner.

Etter fotball-VM i Russland i 2018 startet FIFA å undersøke markedsverdien på VAR-avbrudd. Markedsanalytikere beregnet at det totalt under VM i Russland ble brukt 27 minutter på VAR og at markedsverdien for ett minutt var godt over fem millioner norske kroner.

I tillegg kan man selge retten til å bli nevnt av kommentatorene og sponse selve VAR-utstyret. Totalsummen kan komme opp i flere milliarder kroner i et fotball-VM.

I flere amerikanske idretter legger man inn pauser for å sende reklame og siden VAR er en av få naturlige måter å stoppe spillet på i mer enn noen få sekunder i fotball, kan det utnyttes kommersielt ved at dommerne får instruksjoner om å bruke et gitt antall sekunder for å gå gjennom tv-bildene. Det vil gi mer tid til reklame i fotball.

FIFA har ikke motsatt seg ideen, men de vil se på hvordan dette løses i mindre settinger før de ønsker å innføre det selv. UEFA har sagt at de ikke ønsker å vurdere denne kommersielle muligheten ennå, mens spanske La Liga ikke avskriver muligheten for å tjene penger på denne måten.

LES OGSÅ: DEBATT: VAR er dømt til å mislykkes

LES OGSÅ: KOMMENTAR: VAR på vei til USA

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra bloggen eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/