Hajo Seppelt: – Flere gravende journalister kunne utløst jordskjelv i idretten

Skrevet av Lars Jørgensen/Sportspressen.dk

For fem år siden  avslørte dopingredaksjonen til den tyske tv-kanalen ARD og produksjonsselskapet EyeOpening.Media det som etter hvert har blitt kjent som den russiske dopingskandalen. Nå har den prisvinnende journalisten Hajo Seppelt skrevet bok om sitt arbeid for å bekjempe idrettens fiender.

Den tyske tv-journalisten Hajo Seppelt fra den tyske tv-kanalen ARD og produksjonsselskapet EyeOpening.Media ble verdensberømt da han for fem år siden med hjelp fra russiske varslere (whistleblowere) avslørte Russlands statsstøttede doping av landets eliteidrettsutøvere, oppfordrer nyhetsmedienes sportsredaksjoner til å fokusere mindre på sport som underholdning og mere på å undersøke hva som foregår bak kulissene i sportens milliardbutikk.

– Flere gravende journalister kunne utløst jordskjelv i idretten, sier tyskeren i et intervju til den danske organisasjonen Play teh Game om sin nye bok «Feinde des Sport – Undercover in der Unterwelt des Spitzensports», der han forklarer hvordan dopngredaksjonen hans jobber med å avsløre elitesportens underverden, og hvor han på trods av sterk motstand fra mange av idrettsverdenens aktører fortsatt forsøker å bekjempe idrettens fiender.

– Det finnes to slags sportsjournalister: De som primært underholder og de som graver. Den første gruppen utgjør en meget stor majoritet, men hvis antallet hadde vært fifty-fifty kunne vi for alvor snudd hver stein. Og da formoder jeg at mange forhold i idretten ville vært totalt forandret.

Saken fortsetter under Twitter-meldingen.

Få gravende journalister

Ubalansen i sportsjournalistikken er ikke av ny dato

Allerede i 2005 konkluderte Play the Games’ International Sports Press Survey (ISPS), etter en grundig gjennomgang av 10.000 artikler i 37 aviser fra 10 land, at sportspressen var ’verdens beste pr-burå’ for populære idrettsstjerner, klubber og sportsorganisasjoner.

Og i 2011 viste en enda større ISPS-undersøkelse av 17.777 sportsartikler i 80 aviser fra 22 land, at bare 2,7 prosent av artiklene fokuserte på idrettspolitikk, mens sportsøkonomi var tema i kun 3,1 prosent av artiklene.

Siden da har mange politiske og økonomiske skandaler herjet i idretten. Men som et eksempel på at ubalansen i dekningen av idrett er uendret nevner Hajo Seppelt sin egen arbeidsgiver ARD, et tysk medienettverk bestående av ti offentlig finansierte radio- og tv-stasjoner, som etter avsløringen av den russiske dopingskandalen for mange gravende journalister er en internasjonal rollemodell i en tid der de fleste sportsmedier fokuserer mere på kommentarer og analyser enn harde fakta.

– Til sammen jobber flere enn 200 personer med sportsdekningen på ARD, men kun omkring 10-15 prosent av dem jobber med doping og andre bakgrunnshistorier om idrett. På EyeOpening.Media er vi for øyeblikket åtte ansatte. Så selv om det er mange målt i forhold til andre nyhetsmedier, utgjør vi altså kun en liten del av den samlede sportsredaksjonen i ARD, sier han og understreker at gravende journalistikk er dyrt å produsere.

– Du trenger mye penger for å gjøre det riktig. Og de enorme summene som sportsmediene bruker på senderettigheter til store sportsbegivenheter som OL og fotball-VM gjør det ikke lettere for gravende journalister å være kritiske.

En viktig sak

Allikevel har ARD siden 2007, da tv-kanalens dopingredaksjon ble etablert, satt av penger til arbeid med dopingsaker. Og Hajo Seppelts sjef, ARDs sportskoordinator Axel Balkausky, insisterer på at tv-stasjonens gravende journalistikk er god butikk.

– Det er virkelig viktig for oss at vi ikke bare livedekker idrett, men også at vi viser forskjellige sider av idretten – også de de mørke sidene som korrupsjon, doping, seksuelt misbruk og mye annet. Vi kan ikke opplyse i detalj om hvordan vi finansierer dette, men alle pengene vi bruker på dette er vel verdt pengene, sier Axel Balkausky til Play the Game.

At ARD betrakter de mørke sidene av idretten som en viktig sak forklarer Hajo Seppelt på denne måten i sin bok som kommer ut i Tyskland neste uke:

«Eliteidretten er en milliardforretning av både økonomisk og politisk betydning. Den påvirker mennesker over hele verden. Virksomheter og statsoverhoder ønsker å utnytte dette til å fremme seg selv. Er dette uviktig? Ikke for Visa, Samsung og Coca-Cola. Ikke for Putin. Og bestemt ikke for eliteidrettsutøverne som investerer en masse i sin idrett uten å få så mye ut av det. Dette alene er en årsak til at idretten fortjener at vi er oppmerksomme på dens fiender og forsøker å dekke det de gjør.»

LES HELE INTERVJUET MED HAJO SEPPELT HER.

LES OGSÅ: Kostnadsfri sportsjournalistikk II

LES OGSÅ: KOMMENTAR: Innholdsmarkedsføring ødelegger sportsjournalistikken

LES OGSÅ: MEDIEKOMMENTAR: Er sportsredaksjonen den nye supporterklubben?

LES OGSÅ: MEDIEKOMMENTAR: Sportsjournalister som aktivister

PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller send IPNO1 START til 2030 for månedlig bidrag på kr. 49,- eller IPNO2 til 2030 for enkeltbidrag på kr. 200,-.

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/