Annonsere her
spot_img

Hajo Seppelt: – Flere gravende journalister kunne utløst jordskjelv i idretten

For fem år siden  avslørte dopingredaksjonen til den tyske tv-kanalen ARD og produksjonsselskapet EyeOpening.Media det som etter hvert har blitt kjent som den russiske dopingskandalen. Nå har den prisvinnende journalisten Hajo Seppelt skrevet bok om sitt arbeid for å bekjempe idrettens fiender.

Den tyske tv-journalisten Hajo Seppelt fra den tyske tv-kanalen
ARD og produksjonsselskapet EyeOpening.Media ble verdensberømt da han for fem
år siden med hjelp fra russiske varslere (whistleblowere) avslørte Russlands statsstøttede
doping av landets eliteidrettsutøvere, oppfordrer nyhetsmedienes
sportsredaksjoner til å fokusere mindre på sport som underholdning og mere på å
undersøke hva som foregår bak kulissene i sportens milliardbutikk.

– Flere gravende journalister kunne utløst jordskjelv i
idretten, sier tyskeren i et intervju til den danske organisasjonen Play teh
Game om sin nye bok «Feinde des Sport – Undercover in der Unterwelt des
Spitzensports», der han forklarer hvordan dopngredaksjonen hans jobber med å
avsløre elitesportens underverden, og hvor han på trods av sterk motstand fra
mange av idrettsverdenens aktører fortsatt forsøker å bekjempe idrettens fiender.

– Det finnes to slags sportsjournalister: De som primært underholder og de som graver. Den første gruppen utgjør en meget stor majoritet, men hvis antallet hadde vært fifty-fifty kunne vi for alvor snudd hver stein. Og da formoder jeg at mange forhold i idretten ville vært totalt forandret.

Saken fortsetter under Twitter-meldingen.

Få gravende journalister

Ubalansen i sportsjournalistikken er ikke av ny dato

Allerede i 2005 konkluderte Play the Games’ International
Sports Press Survey (ISPS), etter en grundig gjennomgang av 10.000 artikler i
37 aviser fra 10 land, at sportspressen var ’verdens beste pr-burå’ for
populære idrettsstjerner, klubber og sportsorganisasjoner.

Og i 2011 viste en enda større ISPS-undersøkelse av 17.777
sportsartikler i 80 aviser fra 22 land, at bare 2,7 prosent av artiklene
fokuserte på idrettspolitikk, mens sportsøkonomi var tema i kun 3,1 prosent av
artiklene.

Siden da har mange politiske og økonomiske skandaler herjet
i idretten. Men som et eksempel på at ubalansen i dekningen av idrett er uendret
nevner Hajo Seppelt sin egen arbeidsgiver ARD, et tysk medienettverk bestående
av ti offentlig finansierte radio- og tv-stasjoner, som etter avsløringen av
den russiske dopingskandalen for mange gravende journalister er en internasjonal
rollemodell i en tid der de fleste sportsmedier fokuserer mere på kommentarer
og analyser enn harde fakta.

– Til sammen jobber flere enn 200 personer med
sportsdekningen på ARD, men kun omkring 10-15 prosent av dem jobber med doping
og andre bakgrunnshistorier om idrett. På EyeOpening.Media er vi for øyeblikket
åtte ansatte. Så selv om det er mange målt i forhold til andre nyhetsmedier,
utgjør vi altså kun en liten del av den samlede sportsredaksjonen i ARD, sier
han og understreker at gravende journalistikk er dyrt å produsere.

– Du trenger mye penger for å gjøre det riktig. Og de enorme
summene som sportsmediene bruker på senderettigheter til store sportsbegivenheter
som OL og fotball-VM gjør det ikke lettere for gravende journalister å være
kritiske.

En viktig sak

Allikevel har ARD siden 2007, da tv-kanalens dopingredaksjon
ble etablert, satt av penger til arbeid med dopingsaker. Og Hajo Seppelts sjef,
ARDs sportskoordinator Axel Balkausky, insisterer på at tv-stasjonens gravende
journalistikk er god butikk.

– Det er virkelig viktig for oss at vi ikke bare livedekker idrett, men også at vi viser forskjellige sider av idretten – også de de mørke sidene som korrupsjon, doping, seksuelt misbruk og mye annet. Vi kan ikke opplyse i detalj om hvordan vi finansierer dette, men alle pengene vi bruker på dette er vel verdt pengene, sier Axel Balkausky til Play the Game.

At ARD betrakter de mørke sidene av idretten som en viktig sak
forklarer Hajo Seppelt på denne måten i sin bok som kommer ut i Tyskland neste
uke:

«Eliteidretten er en milliardforretning av både økonomisk og politisk betydning. Den påvirker mennesker over hele verden. Virksomheter og statsoverhoder ønsker å utnytte dette til å fremme seg selv. Er dette uviktig? Ikke for Visa, Samsung og Coca-Cola. Ikke for Putin. Og bestemt ikke for eliteidrettsutøverne som investerer en masse i sin idrett uten å få så mye ut av det. Dette alene er en årsak til at idretten fortjener at vi er oppmerksomme på dens fiender og forsøker å dekke det de gjør.»

LES HELE INTERVJUET MED HAJO SEPPELT HER.

LES OGSÅ: Kostnadsfri sportsjournalistikk II

LES OGSÅ: KOMMENTAR: Innholdsmarkedsføring ødelegger sportsjournalistikken

LES OGSÅ: MEDIEKOMMENTAR: Er sportsredaksjonen den nye supporterklubben?

LES OGSÅ: MEDIEKOMMENTAR: Sportsjournalister som aktivister

Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com.

Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/

Journalist og kommentator, Idrettspolitikk.no

Related Articles

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

FØLG OSS

1,307FansLik
3,535FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT